Nieuws

Waarom Apple het beter doet dan Google

27 maart 2012 13:30

<p><strong>Hoe komt het dat Apple het zoveel beter doet dan de voormalige publiekslieveling Google?</strong></p><p></p>

Het is typisch zo’n vraag waarop techwatchers hun tanden kunnen stukbijten. Henry Blodget, tijdens de dotcom-hype een nogal omstreden aandelenanalist maar tegenwoordig redelijk succesvol als hoofdredacteur van Business Insider, zoekt het antwoord op deze half-biljoen-dollar-vraag in het productontwerp van Google.

Met de technologie van Google is niets mis, maar met de user interface de laatste tijd des te meer. Google, dat ooit mede zo’n succes werd dankzij de even minimalistische als praktische vormgeving van zijn zoekmachine, heeft namelijk nogal eens de neiging om de zaken te ingewikkeld te maken.

Dat was bijvoorbeeld het geval met Google TV. Blodget: “Die was blijkbaar ontworpen voor consumenten die er al tijden op hadden zitten wachten om een tv te kopen die even ingewikkeld was als hun computer (ja, alle vier die consumenten).”

Maar ook bij andere producten maakt Google zaken soms nodeloos ingewikkeld, meent Blodget. Hij noemt Gmail (dat jarenlang gebruikmaakte van een ‘conversations’-format waarmee vooral nerds blij waren) en Android (“nog altijd moeilijker en complexer dan wat Apple aanbiedt”).

“Google ontwerpt zijn producten voor geeks, terwijl Apple ze ontwerpt voor normale mensen”, concludeert Blodget. De reden hiervoor ligt besloten in de bedrijfscultuur. De oprichters en topmensen van Google haalden krankzinnig hoge cijfers aan de beste universiteiten van de Verenigde Staten. Zij nemen bij voorkeur mensen aan met dezelfde kwalificaties: technische bollebozen van Stanford en MIT die in de bedrijfscultuur van Google de rocksterren zijn.

Apple-oprichter Steve Jobs ging niet naar een Ivy League-universiteit (en voltooide bovendien nooit zijn studie aan Reed College). “Steve Jobs was briljant, maar zou nooit zijn aangenomen bij Google”, schrijft Blodget. “Het vacature-algoritme van Google zou hebben geconcludeerd dat het toch nooit wat zou zijn geworden.”

Apple neemt, net als Google, Stanford-studenten aan, maar nog meer Apple-medewerkers zijn afkomstig van San Jose State University, dat toch een stuk minder prestigieus is dan Stanford. Naar San Jose State University gaan meer ‘normale mensen’, je weet wel: de mensen die je product op een goede dag moeten kopen.

De knapste koppen leveren niet per se het beste product op. Integendeel. Het is een mooie theorie van Blodget, maar helemaal bevredigend is ze toch niet. Want waarom maakt Apple bijvoorbeeld zulke bloatware als iTunes? En nog belangrijker: hoe komt het dan dat Apple het in de jaren tachtig en negentig, toen het ook al veel mooiere en gebruikersvriendelijker producten maakte dan de concurrentie, toch zo slecht deed?