Nieuws

Google verdedigt nieuw privacy-beleid

1 februari 2012 08:17

<p><strong>Er is niets mis met de aangekondigde veranderingen in het privacy-beleid van Google. Sterker nog, andere bedrijven kunnen er een voorbeeld aan nemen.</strong></p><p></p>

Dat schrijft Google in een dertien pagina’s tellende brief aan het Amerikaanse Congres. ‘Onze benadering van privacy is niet veranderd’, bezweert het zoekbedrijf. ‘Google-gebruikers kunnen nog steeds kiezen en blijven de baas.’

Vorige week maakte Google bekend dat er per 1 maart een nieuw privacy-beleid van kracht wordt voor de diensten van de internetgigant. De ruim zeventig privacy-documenten die Google nu nog hanteert, worden dan voor het grootste deel vervangen door één privacy-beleid dat gaat gelden voor alle Google-producten.

Het nieuwe privacy-beleid schoot diverse privacy-voorvechters in het verkeerde keelgat. Onder meer omdat Google de informatie van verschillende diensten (Google+, Gmail, YouTube) straks makkelijker met elkaar kan combineren.

Het zoekbedrijf vindt de kritiek onterecht. ‘De aankondiging van de veranderingen in ons privacy-beleid is juist een geweldig voorbeeld van onze pogingen om een voorbeeld te zijn voor de rest van de internetsector voor wat betreft transparantie’, schrijft Google in zijn brief. Gebruikers worden immers uitgebreid op de hoogte gebracht van het nieuwe beleid – onder meer via e-mails en meldingen op de site van Google.

Het zoekbedrijf wijst erop dat het nieuwe privacy-beleid alleen gevolgen heeft voor mensen die zijn ingelogd bij een Google-dienst. ‘Maar gebruikers hoeven niet ingelogd te zijn om gebruik te maken van tal van onze diensten, zoals Search, Maps en YouTube.’

Dat je ook zonder in te loggen gebruik kunt blijven maken van YouTube is overigens niet het geval voor video’s waarvan YouTube vindt dat je minimaal 18 jaar oud moet zijn om ze te bekijken. Daarvoor moet je wel degelijk inloggen, zodat Google je leeftijd kan ‘verifiëren’.

Ook de zorgen van mensen die het geen prettig idee vinden dat Google de gebruikersgegevens van verschillende diensten gaat combineren, probeert de zoekgigant in de brief weg te nemen. ‘Als gebruiker kun je ervoor kiezen om je data gescheiden te houden met behulp van verschillende accounts – bijvoorbeeld eentje voor YouTube en eentje voor Gmail.’

Die optie bestaat inderdaad, maar de vraag is hoeveel mensen daar gebruik van zullen maken. Het blijft een gedoe. Gedoe dat privacybewuste gebruikers bespaard had kunnen blijven, als Google de mogelijkheid zou hebben geboden voor een opt-out, waardoor internetters kunnen aangeven dat ze er geen prijs op stellen dat Google hun gegevens combineert.