Nieuws

Mogelijk radiomodel voor online muziekrechten

24 januari 2012 16:23

<p><strong>Het kabinet onderzoekt of voor online muziek hetzelfde licentiemodel is te hanteren als voor de radio.</strong></p><p></p>

Dat schrijft staatssecretaris Teeven in een brief (pdf) aan de Tweede Kamer. Hij reageert daarmee op een voorstel van D66 om het radiomodel toe te passen op online muziek en film. Rechthebbenden worden in dit radiomodel verplicht om collectieve licenties te verstrekken.

Dergelijke collectieve licenties hebben grote voordelen voor bedrijven die graag een online muziekdienst willen starten. Zij hoeven niet langer eindeloos te onderhandelen met alle auteurs, componisten, muzikanten, uitgevers en platenmaatschappijen van alle muziek, maar kunnen zich bij een collectieve beheersorganisatie (denk aan de Buma/Stemra) melden. Via één loket zijn dan in één klap alle rechten te regelen.

Volgens D66-kamerlid Kees Verhoeven is het ontbreken van een dergelijk radiomodel op internet een belangrijke reden waarom goede video- en muziekdiensten zolang op zich (hebben) laten wachten. 'Wie een digitale on demand-dienst wil opzetten, moet een deal sluiten met de individuele platenmaatschappij. Daarom is het aantal legale platforms voor muziek, maar ook voor films en televisieseries op internet zo beperkt gebleven', schreef hij eerder deze maand in nrc.next.

Teeven ziet er wel wat in om het radiomodel te bepleiten in Europa (de logische plaats om dit soort afspraken te maken), schrijft hij in zijn brief aan de Kamer. Al houdt de staatssecretaris nog wel een slag om de arm. 'Voordat er in Europa op wordt ingezet om die praktijk door te trekken naar het ter beschikking stellen van muziekwerken in een online-omgeving, wil ik eerst weten hoe de verschillende betrokken partijen hierover denken.'

Teeven ziet er niets in om het radiomodel toe te passen op het online aanbieden van films en tv-series. 'Er zijn vaak veel makers en investeerders betrokken bij de productie van een filmwerk en in de praktijk berusten de exploitatierechten meestal bij de producent. Ook vindt de exploitatie van films via diverse distributiekanalen plaats.'

Een gemiste kans, want juist voor films en tv-series is er nu nog nauwelijks een serieus, legaal alternatief voor sites als The Pirate Bay.