Nieuws

Rekening voor mobiel internet per dienst?

17 januari 2011 15:15

<p><strong>Mogelijk betaal je in de toekomst per dienst die je via mobiel internet gebruikt. Dat sluiten de operators niet uit.</strong></p>

Mobiele operators worstelen met het betaalmodel dat de kosten van het sterk toegenomen dataverkeer door mobiel internetgebruik moet dekken. KPN en Vodafone legden vorig jaar al onbeperkt mobiel internet aan banden. T-Mobile, KPN en Vodafone zoeken echter naar het juiste betaalmodel en zou kunnen betekenen dat bepaalde internetdiensten apart in rekening gebracht worden, aldus Nu.nl.

Aan data-intensieve diensten zoals video kan dan een hoger prijskaartje komen te hangen dan aan het ophalen van je mail. De operators sluiten zo'n betaalmodel niet uit, maar geen van de drie kan aangeven of ze een dergelijk model zullen implementeren en hoe dat eruit zal zien. Elke provider benadert het verschillend.

T-Mobile speelt met het idee dat de gebruiker voor verschillende diensten een apart kostenplaatje krijgt voorgeschoteld, terwijl Vodafone meer neigt naar een model waarbij de aangeboden dienst of de makers van een applicatie meebetalen aan de kosten van mobiel internetten. KPN ziet dat laatste met stelligheid niet zitten, omdat contentmakers juist goed zijn voor de operators.

Natuurlijk willen de bedrijven winst maken, maar ik hoop van harte dat wat ze ook verzinnen, wij niet opgezadeld worden met modellen waarbij je voortdurend moet nadenken hoeveel je vandaag weer gegoogled hebt of dat videootje van drie minuten niet te duur is en of je je budget niet overschrijdt.

De huidige abonnementen zijn al ingewikkeld genoeg met belminuten, sms-bundels, datalimieten en roaming. En denken ze nou echt dat Google, Twitter en uitgeverijen mee gaan betalen om hun dienst of content aan te bieden aan de klanten van operators?

Zelfs al zouden ze daartoe wel bereid zijn, dan zal het voor de consument een chaos worden. Dan kan je op een Vodafone smartphone bijvoorbeeld wel Bright lezen, maar bij KPN of T-Mobile niet omdat deze operators wellicht niet tot een juiste prijsafspraak onze uitgever konden komen. Wie zit daar nou op te wachten?

Het is al moeilijk genoeg om apps voor de verschillende platforms en telefoons te maken, laat staan dat je dan ook nog moet afwachten of je operator je content of dienst wel aanbiedt. Dat zou de ultieme bundelhel worden.