Nieuws

Merkvoorkeur zegt iets over je politieke kleur

27 mei 2010 23:08

<p><strong>Een politieke partij is ook een merk. Op Brandvoting.nl krijg je aan de hand van dertig vragen over je favoriete merken een stemadvies. </strong></p>&#13; <p></p>

In de maanden januari, februari en maart zijn 1500 mensen bevraagd over hun merkvoorkeur. Iets wat BrandAsset Consult vaker doet. In deze vragenlijst is ook meegenomen welke politieke partij je voorkeur heeft en wat je vorige keer hebt gestemd. Het blijkt dat de keuze voor merken, zoals supermarkten, koekjes en kleding, sterk correleert met de partijkeuze. Ben je CDA'er, dan is er een grote kans dat je significant meer van bepaalde merken houdt dan een SP'er. Niet gek om op basis daarvan de zoveelste stemwijzer in het leven te roepen, wat Brand Voting werd.

Gisteravond hadden 16 duizend mensen het advies al opgevraagd. Een verrassend grote belangstelling, volgens Victoria van Keulen van BrandAsset Consult. Aangezien je je advies kan posten op Hyves en Twitter, kon je gisteravond op Twitter ook al een beetje zien waar het advies veel op uitkwam. Opvallend veel VVD, waar velen op Twitter nogal verbaasd over bleken. Het blijkt dat vooral VVD'ers een uitgesproken merkvoorkeur hebben en vaak voor de iets duurdere, kwalitatievere A-merken kiezen. Kiezen voor Haagen-Dazs en Old Amsterdam maakt je dus al snel een VVD'er. Gebruik je Sportlife, dan is het een goeie kans dat je PVV stemt. Zie hieronder het lijstje met de boodschappenlijstjes van de verschillende partijen (kun je hem meteen wat strategischer invullen).

Van Keulen geeft aan dat ze inderdaad zagen dat VVD vaak uit het advies naar voren kwam, en zeggen daar nog naar te gaan kijken. Op de vraag waarom sommige vragen wat sturend waren (waarom je bijvoorbeeld niet voor C-merken kan kiezen) geeft ze aan: 'Je moet zorgen dat mensen uitgesproken antwoorden geven, anders krijg je geen goed advies. Zo zit er om die reden ook geen milieuclub bij de goede doelen. De keuze voor dit doel zou geen andere resultaten geven.'

Aangezien het onderzoek gedaan is in het begin van het jaar, zou de uitslag natuurlijk ook iets anders uit kunnen pakken als de politieke voorkeur nu gevraagd zou zijn. De enorme verschuivingen die nu in de peilingen te zien zijn, zijn niet meegenomen in dit onderzoek.

Het zou een mooie rol voor de caissière kunnen zijn om op basis van je aankopen je een (ongevraagd) stemadvies te geven. Ik ben benieuwd hoeveel mensen zich herkennen in het advies.