Nieuws

Make code not war

22 april 2010 09:16

<p><strong>De enorme QR code op onze cover dit nummer is een zogeheten designer code. De eerste in Nederland.</strong></p>&#13; <p></p>

Waar Quick Response codes tot voor kort louter zwart-wit waren en grafisch slechts uit grote en kleine vierkantjes bestonden, heeft de Japanse studio SET de illustratieve impact verhoogd door kleur en andere grafische elementen toe te voegen.

'De reguliere zwart-witte codes zijn in Japan zo dominant in het straatbeeld en in media aanwezig dat een van onze ontwerpers ging experimenteren met de technologie en designelementen introduceerde', aldus Greg McMaster van SET.

De doorbraak kwam vorig jaar met SET's designer code voor Louis Vuitton. De code op onze cover is door SET exclusief voor Bright gemaakt en voor zover wij weten is het de eerste designer code in Nederland.

Richt vanuit de QR-codelezer op je smartphone de camera op de code (zoom in op die drie grote vierkantjes) en je wordt automatisch naar een pagina op Bright.nl gestuurd. QR codes kunnen overigens ook e-mailadressen, sms-berichten, telefoonnummers of teksten bevatten.

Op de vraag hoe McMaster de toekomst ziet van QR codes zegt hij: 'Er zit nog creatieve rek in de technologie. Wij zijn nu met codes bezig die bestaan uit fysieke objecten.' Voor snoepmerk Frisk maakte SET een QR code met de kleine pepermuntjes.

Op Wikipedia staan diverse QR-codelezers vermeld voor iPhones, Android, Blackberry of Nokia (Symbian) telefoons.