Nieuws

Ad-blockers maken internet kapot

9 maart 2010 11:58

<p><strong> Ken Fisher waarschuwt voor de kwalijke gevolgen van ad-blockers. 'Je maakt je favoriete websites ermee kapot.'</strong></p>&#13; <p></p>

De blogpost van financieel goeroe Ken Fisher op Ars Technica ontketende een heftige discussie. Er zijn verschillende ad-blockers die je kunt gebruiken voor je browser, waarvan AdBlocker de populairste is. Door de plug-in te installeren hoef je nooit meer een advertentie te zien op een website. Met alle gevolgen van dien, zegt Ken Fisher. 'Je maakt de websites kapot waar je het meest van houdt.'

Veel mensen denken dat als ze toch niet op een advertentie klikken, ze de advertentie net zo goed kunnen blokkeren. Maar dat is onzin, zegt Fisher: 'Het aantal views dat een advertentie krijgt heeft tegenwoordig financieel meer waarde dan het aantal mensen dat op advertenties klikt.'

Hij maakt een goed punt, want ook WebAds werkt zo, het advertentienetwerk waar Bright bij is aangesloten. Steeds meer webadvertenties worden verkocht op views, op branding eigenlijk, net zoals op televisie. Als je ads niet leuk vindt op een website, aldus Fisher, dan moet je de website ook niet bezoeken.

Fisher wijst erop dat de inkomsten uit advertenties ervoor zorgen dat de journalisten en bloggers betaald worden en artikelen kunnen blijven schrijven. Fisher doet daarom een oproep aan lezers om hun ad-blocker te deïnstalleren als ze om de website geven.

Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande steunt Fishers oproep: 'Net als bij Ars Technica staan onze lezers voorop. Al te bizarre of irritante advertenties houden we tegen. Maar daar zitten grenzen aan. Bright is geen vrijwilligerswerk, wij betalen onze medewerkers en we willen ook onze adverteerders goed bedienen. Ik snap wel dat sommigen een blocker gebruiken, maar het is goed dat iemand eens helder uitlegt wat dat eigenlijk betekent.'

Deel je mening over ad-blockers vooral in de reacties.