Nieuws

Barnes & Noble gaat concurrentie met Kindle aan

22 juli 2009 10:45

<p><strong>Het succes van de Kindle brengt de concurrentie op stoom: Barnes & Noble komt met een e-reader, en Bol.com natuurlijk ook.</strong></p>&#13; <p></p>

In de VS werd de 'normale' boekenwinkelketen Barnes & Noble verrast door zijn digitale concurrent Amazon.com. Amazon digitaliseerde niet alleen de boekenwinkel, maar met de komst van de Kindle e-reader ook het boek zelf. Weetje: in 2003 werd door Forbes Amazon nog slechte kaarten toegedicht. Dat is nu wel anders. Tegenvallende cijfers bij Barnes & Noble werden veroorzaakt door concurrentie van enerzijds Amazon en anderzijds Walmart.

Maar schrijf de oude boekenreus nog niet af. Barnes & Noble gaat namelijk ook een e-reader uitbrengen. Het gaat samenwerken met Plastic Logic, wiens digitale boekenlezer begin 2010 wordt verwacht, en de connectiviteit wordt geregeld door AT&T. Het assortiment e-books bestaat uit 700 duizend titels, waarvan een half miljoen gratis boeken in het openbare domein via Google. Amazon heeft dus met 300 duizend een stuk meer originele titels die te koop zijn.

Concurrentie is altijd fijn: zo kunnen ze leren van elkaars fouten en betere producten maken. Maar dan moet niet elke winkel zijn eigen beschermde boekenformaat gaan gebruiken zoals Amazon bij de Kindle doet. Barnes & Noble biedt gelukkig alleen boeken aan in het open ePub-formaat, die ook op andere e-readers te lezen zijn.

De roep dat Amazon/Kindle ook open standaarden moet omhelzen zal weldra ongetwijfeld weer luider klinken. PC World adviseert B&N om ook deze fouten van de Kindle niet te herhalen. Techcrunch is tevreden over de softwarematige e-reader voor op de computer of iPhone, al mag hij wel wat gelikter.

Uiteraard laat ook Bol.com niet op zich wachten. Het Nederlandse online warenhuis komt na de zomer ook met e-books en zal een e-reader gaan aanbieden. Details zullen naar verluidt spoedig volgen. Geruchten wijzen in de richting van de Sony Reader.

NB: Lees ook Requiem voor het boek in Bright magazine.