Nieuws

Raketten, scooters en appelsap

2 juli 2007 12:09

&#13; &#13; &#13; &#13; <p>Twee broers ontsnappen van onze verrotte aardkloot met een zelfgeknutselde raket. </p>

Rocket Bros. is een wereldwijde commercial voor klimaat- verandering. Wie zit erachter? Vast niet wie je denkt. Ingeborg verklapt het.

Klimaatprobleem? Twee broers proberen de verrotte aardkloot waarop we wonen te ontsnappen met een zelfgeknutselde raket. Rocket Bros. is een commercial die MTV International voor zijn klimaatveranderingscampagne de hele zomer wereldwijd uitzendt. Ook tijdens de 'Climate Change Day' en de Live Earth-concerten die op 7 juli op alle continenten worden gehouden is dit megaproject te zien. Wie zit erachter? Niet wie je denkt.


'Houten, we have a problem.'

Hein Mevissen, 35 jaar geleden geboren in het Limburgse dorp Swalmen, regisseert al enige jaren met succes. Spotjes voor MTV International, PicNic'06, een campagne voor MTV Canada en een voor MTV UK & Ireland die in de prijzen viel. Na een opleiding aan het St. Lucas in Boxtel, 'de enige echte reclame opleiding in Nederland' en jaren bij verschillende bureaus waaronder Ogilvy, werkte hij uiteindelijk voor reclamebureau KesselsKramer. Toevallig, Erik Kessels komt ook uit Swalmen. Van de bureau's had Hein toen wel genoeg gezien. 'Dan kan je niet anders dan voor jezelf beginnen'. Dat werd reclamebureau John Doe Amsterdam. Zeg maar Jan Jansen.


Hein Mevissen thuis bij John Doe op de Amsterdamse Hoogte Kadijk.

Alles gebeurt bij John Doe onder dezelfde naam. De medewerkers ondertekenen hun mails allemaal strak met de groeten van John, ook de vrouwen die daar werken. Want het gaat om het product, niet om wie erachter steekt, zeggen de John Doe's. Waar het bureau wel mee opvalt, is met non-conformisme. Wat ze doen, daar staan ze ook vierkant achter. En zo komt het dat een reclamebureau ook zelf producten op de markt brengt onder het label From The Supermarket. Niks geen pretentie, geen omega-3 en megadingessen. Gewoon recht toe, recht aan: 'Buy it and its yours'.


Toni Electroni is de milieu- en omgevingvriendelijke scooter van From The Supermarket, het label waaronder John Doe de ideeën die ze zelf heeft (appelsap, muziek,t-shirt) op de markt brengt.

Die eigenzinnig- en eigenwijsheid van John Doe sprak MTV al in 2001 aan. 'Toen MTV en TMF nog niet van elkaar te onderscheiden waren, vroeg Joris van Heukelom van MTV ons reclamebureau daar een oplossing voor te bedenken.' De korte flash-achtige clipjes, die je neefje nu op zijn tienerkamer beter maakt dan die op MTV te zien waren, hebben we vervangen door "shorts", iets langere films met kwaliteit waarmee MTV wat volwassener wordt.' Met hun eerste short liet John Doe zien dat de aanpak werkte. Daarna volgden nog 25 andere korte films, waaronder enkele voor MTV Canada en UK & Ireland.

Hein Mevissen heeft alle shorts geregisseeerd en daarnaast regisseert hij ook voor andere merken, veelal internationaal. Vanuit de VS kreeg hij ineens de opdracht voor de Rocket Bros. Dat is als klein Amsterdams bureau wel de bom. Zijn mening over de campagne over klimaatverandering: 'Het werkt niet om maar te blijven verbieden, daar worden mensen moe van. Om de zwaar beladen klimaatsboodschap over te brengen gebruiken wij juist een aansprekend filmpje met aan het einde de boodschap. Ik hou het positief.'

Hein: 'Mijn inspiratie haal ik ook juist uit Hollywoodfilms. Je kunt heel plat over blockbusters denken, maar het maken van zo'n film is vele malen uitdagender dan een film voor een select publiek zoals bijvoorbeeld in het filmhuis komt. Lord of the Rings bijvoorbeeld, dat had ook heel goed als b-film kunnen eindigen. En dat je met een tafel vol mensen over hobbits mag praten, dat is toch te gek?'


Deze scene is niet te zien in de VS-versie van het spotje.

Ondanks de enorme exposure is Rocket Bros. toch vooral met veel liefde gemaakt. 'Weet je wel hoe moeilijk het is om rook in 3D te maken, en dan vooral zwarte rook? En de raket vliegt over alle continenten, dus we zijn op vele plekken veel crewleden dankbaar.' Nog iets bijzonders te delen over Rocket Bros.? 'Wel typisch; de VS hebben een eigen versie van het filmpje. De scène waar de raket over Manhattan scheurt maakte teveel oud zeer los. Rook en iets vliegends gaan daar nog niet goed samen. En de stem die "One fine day" zingt is Marco Bakker. Hij had gewoon de beste warme stem voor dat nummer.'



Daar gaan ze dan! Goeie reis Rocket bros.