Nieuws

Uitlegparty: VoIP

12 oktober 2006 12:52

&#13; &#13; &#13; &#13; <p>Je wilt je vaste aansluiting de deur uitdoen. </p>

Maar wat dan? Stap je helemaal over op mobiel of wordt het toch VoIP?

Steeds meer Nederlanders doen hun vaste telefoonlijn de deur uit. Ze stappen over op mobiel of op VoIP. Het aantal mensen dat voor telefonie gebruik maakt van de diensten van KPN neemt al enige jaren af. In het eerste halfjaar zag KPN 292.000 abonnees vertrekken. Vorig jaar deden ook al 328.000 huishoudens hun vaste aansluiting de deur uit.

Aanvankelijk waren het vooral mobiele bellers die hun vaste aansluiting van KPN opzegden. Het voordeel is dat je niet langer abonnementskosten aan KPN hoeft te betalen. Daar staat tegenover dat de belkosten hoger zijn. In deze situatie lijkt wel langzaam verandering in te komen. T-Mobile biedt bijvoorbeeld sinds kort de dienst T-Mobile Thuis aan: als je thuis bent, kun je tegen lage tarieven bellen (tijdens de daluren ongeveer 2 cent per minuut voor een telefoontje naar een vaste telefoon). Het grote nadeel van T-Mobile Thuis is natuurlijk dat je je vrienden op kosten jaagt: die moeten je altijd op je dure mobiele nummer bellen, want een vast nummer heb je immers niet meer. Kassa voor T-Mobile.

Voor wie zijn vrienden niet wil opzadelen met hoge gesprekskosten, lijkt internetbellen of Voice over IP (VoIP) een goed alternatief. Hoewel: ook bij VoIP doen zich wel eens gelijksoortige problemen voor. Sommige telefoonaabieders vragen bijvoorbeeld hoge tarieven voor het bellen van iemand met een VoIP-telefoonnummer van Xs4all.

Bellen via VoIP is wel vrijwel altijd goedkoper dan bellen via het ouderwetse KPN-telefoonabonnement. Dat klinkt leuk allemaal, maar voor welke VoIP-aanbieder moeten we kiezen? Het antwoord op deze vraag wordt steeds moeilijker. Want VoIP komt de laatste jaren in steeds meer smaken. Sommige aanbieders proberen de term VoIP zelfs zorgvuldig te vermijden: je moet het immers niet te ingewikkeld maken voor de consument. En dan klinkt InternetPlusBellen toch een stuk simpeler?

Om gebruik te kunnen maken van VoIP heb je uiteraard een internetverbinding nodig. Die komt via de kabel, glasvezel of via adsl je huis binnen. In het laatste geval ben je nog altijd (indirect) aangewezen op KPN. Het koperdraadje dat je huis binnenkomt, is immers van KPN. En om daarvan gebruik te mogen maken, moet je betalen. Als je niet direct zelf aan KPN betaalt, betaal je wel aan je alternatieve internet- en telefonie-aanbieder.

En de alternatieve aanbieders, zoals Pilmo en Abel Telecom, zijn talrijk. Er zijn zoveel VoIP-mogelijkheden dat het moeilijk is om door de bomen nog het bos te zien. Welke aanbieder voor jou het beste aanbod heeft, is van tal van factoren afhankelijk. Waar woon je? Met wie bel je? Hoe vaak bel je? Wil je je telefoonabonnement combineren met een internetabonnement? En met wat voor internetabonnement dan?

Bellen.com probeert zoals altijd weer orde te scheppen in de enorme chaos van tarieven voor VoIP, bellen via de kabel en combinatieabonnementen van internet en telefonie. Even invullen hoe vaak je belt, hoeveel je op internet zit en waar je woont en Ben Woldring berekent wat je het best kunt doen.

In plaats van een nieuw abonnement te nemen, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om gewoon gebruik te maken van Skype of een ander VoIP-programma. Geklooi met een headsetje hoeft al lang niet meer. Er zijn tegenwoordig voldoende telefoontjes die je in combinatie met Skype kunt gebruiken. Dat kan sinds kort ook draadloos.

Andere Skype-gebruikers bel je vanzelfsprekend gratis. En dankzij SkypeOut kun je over het algemeen redelijk voordelig bellen naar mensen zonder het VoIP-programma. Het voordeel van VoIP via Skype is dat je je 'nummer' (gebruikersnaam) overal op de wereld kunt gebruiken. Handig als je op vakantie bent in Bangkok en veel van je vrienden ook gebruikmaken van Skype.

Er zit wel één groot nadeel aan VoIP. De kans op technische storingen is een stuk groter dan bij traditionele telefonie. Als je internetverbinding down is, wordt VoIP tamelijk lastig. De gebruikers van InternetPlusBellen van KPN, verreweg de populairste Nederlandse VoIP-dienst, hadden de afgelopen maanden regelmatig te kampen met storingen. En voor de InternetPlusBel-pioniers was een potje downloaden aanvankelijk ook niet erg verstandig. Kun je leven met af en toe wat technisch ongerief, dan is VoIP zonder twijfel het beste alternatief voor een ouderwetse analoge telefoonaansluiting.

Voor mij zijn de technische problemen de reden dat ik mijn vaste-telefoonabonnement bij KPN nog maar eventjes aanhoud. Op elk moment kunnen bellen heeft zo zijn voordelen. Zeker als je straat wordt getroffen door een stroomstoring.