Snap lanceert nieuwe Spectacles met betere camera

Snap lanceert nieuwe Spectacles met betere camera

26-04-2018 15:40 Laatste update: 18:05

Snap heeft een nieuwe versie van zijn Spectacles gepresenteerd: platter ontwerp, betere camera en meer.

De nieuwe Spectacles lijken uiterlijk erg op het vorige model, maar zijn wel een stukje platter. Ze zouden opgevouwen makkelijker in een broek- of jaszak passen. Ook het doosje, tevens de oplader, is een stukje platter geworden. Saillant detail: voor de nieuwe brillen zijn onderdelen van de eerste versie gebruikt, meldt The VergeOmdat Snap de vraag naar de brillen eerder verkeerd had ingeschat, bleef het bedrijf zitten met honderdduizenden onverkochte brillen.

De grootste verbetering zit in de camera van de bril. De ronde video's hebben nu een full-hd-resolutie van 1216 x 1216 pixels, 25 procent meer dan het vorige model. Met een druk op de knop van de bril maak je nog steeds een filmpje van 10 seconden. Met twee of drie keer drukken zijn ook langere filmpjes van 20 of 30 seconden mogelijk.


In tegenstelling tot het vorige model kunnen de nieuwe Spectacles ook foto's maken. Door het knopje ingedrukt te houden maakt de bril foto's met een resolutie van 1642 x 1642 pixels. Ook heeft de bril nu een tweede microfoon, zodat gesprekken beter verstaanbaar zijn.

De nieuwe Spectacles zijn ook waterbestendig. Ze kunnen veilig in de regen en zelfs in ondiep water gebruikt worden. De batterij zou voldoende zijn om 70 standaardvideo's te maken en ze naar je telefoon over te zetten. Dat overzetten via wifi gaat nu vier keer sneller dan bij de vorige bril. Het doosje kan de bril vier keer opladen totdat ook die opgeladen moet worden.

Vanaf 3 mei

De Spectacles worden in Nederland vanaf 3 mei geleverd. Ze zijn al vooruit te bestellen en kosten 174,99 euro, 25 euro meer dan het vorige model. De nieuwe Spectacles zijn er in de kleuren Onyx, Ruby en Sapphire, met donkere of licht getinte glazen.

De aanpak van Snap is volgens ceo en oprichter Evan Spiegel in ieder geval anders dan die van bedrijven als Microsoft en Magic Leap, die dure AR-brillen met eigen softwareplatformen maken. Snapchat ontwikkelt de hardware en software los van elkaar, om die in de toekomst samen te brengen. "We koppelen ze los, zodat ze zich allemaal zelf kunnen ontwikkelen totdat ze bij elkaar komen", aldus Spiegel. "In de loop van het volgende decennium zal de manier waarop die onderdelen bij elkaar passen waarschijnlijk ons bedrijf definiëren."

Volgens Spiegel voldoen huidige AR-brillen nog niet aan de eisen. Het gezichtsveld is nog maar klein, ze zijn groot, zwaar en duur en de batterij gaat snel leeg. Daarom ontwikkelt Snap zijn augmented-reality-toepassingen voorlopig voor smartphones.

Snappables

De nieuwste AR-toepassing van Snap heet Snappables en voor het eerst gaat het verder dan gezichtsfilters of virtuele poppetjes die je via augmented reality in de echte wereld kan plaatsen. Snappables zijn spelletjes die je bestuurt door je gezicht te bewegen.

Zo speel je een soort Space Invaders-spelletje door met je hoofd op en neer te gaan. Het ruimteschip op je scherm volgt, en je ziet je eigen gezicht. Een DJ-spel gebruikt de insteek van Guitar Hero en er is ook een gewichthef-spel waarbij je zo snel mogelijk je wenkbrauwen op en neer moet bewegen. Via AR groeien er twee gespierde armpjes op je gezicht die een gewicht optillen.


Je kan Snappables in je eentje spelen, maar ook vrienden uitnodigen om mee te doen. Dat kan in het echt, maar natuurlijk ook via online multiplayer. Je ziet dan elkaars gezichtsuitdrukkingen tijdens het spelen en dat maakt de spelletjes redelijk uniek, ook al is het concept van de spelletjes bekend. Snappables worden deze week wereldwijd uitgerold in Snapchat voor Android en iOS.

Lees ook:

Snapchat test nieuw ontwerp na kritiek

Snapchat lanceert videobellen met 16 vrienden