© Bloomberg

'Gratis' smartphone is niet gratis: T-Mobile moet klant 1100 euro betalen
Jij kan ook claimen

'Gratis' smartphone is niet gratis: T-Mobile moet klant 1100 euro betalen

05-05-2018 10:32 Laatste update: 10:44

T-Mobile moet een klant van de rechter zo'n 1100 euro betalen, omdat een 'gratis' telefoon helemaal niet gratis is. De klant heeft nu recht op de nieuwprijs van het toestel, de ten onrechte geïncasseerde termijnen én de wettelijke rente.

De Hoge Raad oordeelde twee jaar geleden dat aanbieders van telefoniediensten jarenlang de wet hebben overtreden door te werken met all-in-prijzen, waarbij gezegd werd dat het toestel 'gratis' is. Dat is niet zo, de klant betaalt gedurende de abonnementsperiode maandelijks een bedrag voor het toestel, inclusief rente over de 'lening'.

Koop op afbetaling

Volgens de kantonrechter in Den Haag is daarom sprake van koop op afbetaling en heeft T-Mobile een krediet verstrekt aan de klant. Omdat T-Mobile de prijs na de abonnementsperiode niet automatisch verlaagde, betaalde de klant ook nog eens veel te veel voor het toestel.

De rechtszaak was aangespannen door de claimorganisatie ConsumentenClaim. Die denkt dat nog veel meer consumenten recht hebben op 'al snel vele honderden euro's'. 

Kan ik ook geld terug eisen? 

Ja, maar dan moet je nog wel een origineel contract hebben als bewijs. Heb je dat, dan zijn er drie manieren om geld te eisen:

1. Via een individuele rechtszaak tegen je provider. Je regelt dan je eigen advocaat en spant zelf een rechtszaak aan.

2. Via de Consumentenbond. De Consumentenbond is bezig met een collectieve claim bij vier providers. Dat doet de bond voor alle gedupeerden. Als de Consumentenbond uiteindelijk een compensatieregeling kan treffen, mogen gedupeerden zich later melden.

3. Via ConsumentenClaim. Ook deze club doet een collectieve claim, je betaalt daar alleen wel voor de diensten.