Facebook aast op data WhatsApp voor reclame
Privacy

Facebook aast op data WhatsApp voor reclame

11-05-2018 08:54 Laatste update: 09:13

Facebook wil in de toekomst extra data van WhatsApp-gebruikers verzamelen. Die data wil het gaan gebruiken om meer te weten te komen over jou en zo meer geld te verdienen door het tonen van relevante advertenties.

Dat blijkt uit het nieuwe privacybeleid van WhatsApp. Daarin zegt het bedrijf nog geen gegevens te delen met eigenaar Facebook, maar dat het dat wel van plan is zodra de Europese privacyautoriteiten daar toestemming voor geven.

Metadata

Gisterenavond kregen veel gebruikers plotseling een melding op hun WhatsApp-scherm te zien. Of ze akkoord willen gaan met de nieuwe voorwaarden, en of de gebruiker ouder is dan zestien jaar. Als je op akkoord drukt, dan heb je het nieuwe privacybeleid van WhatsApp geaccepteerd. 

Het privacybeleid is een lange lap tekst. Wat vooral opvalt is dat WhatsApp zegt nog geen gegevens over met wie je communiceert en hoe vaak en andere zogenoemde metadata met Facebook deelt, maar laat overal doorschemeren dat wel graag te willen. 

Privacywet

WhatsApps nieuwe privacybeleid is het gevolg van de aankomende Europese privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), die op 25 mei van toepassing is. De wet verplicht bedrijven duidelijk op te schrijven welke gegevens ze verzamelen en waarvoor deze worden gebruikt.

Door het nieuwe privacybeleid krijgen we een beter beeld van welke gegevens WhatsApp over zijn gebruikers heeft en wat er wordt gedeeld met Facebook. Er worden al WhatsApp-data met Facebook dochterondernemingen gedeeld, zoals je telefoonnummer, besturingssysteem, wanneer je voor het laatst online was en welke functies je vaak gebruikt. Volgens WhatsApp worden deze gegevens gebruikt om misbruik en spam te bestrijden. 

De komende weken rolt WhatsApp een optie uit waarmee je kunt opvragen welke gegevens WhatsApp allemaal over je heeft verzameld. Die optie vind je via Instellingen > Account > Accountgegevens opvragen zodra deze beschikbaar is.

Advertenties

Maar Facebook wil meer data van WhatsApp-gebruikers, onder andere om die informatie te gebruiken om een advertentieprofiel van je samen te stellen. Stel: je appt veel met je moeder. Dan heb je mogelijk een goede relatie met haar, en ben je misschien geïnteresseerd in een Facebook-advertentie voor een duur moederdagcadeau.

"We delen momenteel geen accountinformatie om jouw ervaring met producten en advertenties op Facebook te verbeteren",staat in het persbericht van WhatsApp over het nieuwe privacybeleid. "Zoals we in het verleden hebben gezegd, willen we in de toekomst nauwer samenwerken met andere Facebook-bedrijven en zullen we je updaten wanneer we onze plannen hebben uitgewerkt."

Toestemming

Als Facebook wel data van WhatsApp-gebruikers wil verzamelen, dan moet je daar als gebruiker volgens de AVG specifiek toestemming voor geven, vertelt ict-jurist Arnoud Engelfriet: "Die toestemming moeten ze dus opnieuw vragen, en je mag deze toestemming weigeren of later intrekken zonder gevolgen."

Als WhatsApp zou zeggen: we gooien je van onze app als je geen toestemming voor het datadelen geeft, dan hebben beide bedrijven heel wat uit te leggen, denkt Engelfriet: "Privacy is een grondrecht, en uit de AVG blijkt dat je niet mag worden gedwongen om met één van jouw grondrechten te betalen voor een dienst."

Europese privacywaakhonden

Eerder verzamelde Facebook al wel data van Europese WhatsApp-gebruikers, maar daarvoor is het op de vingers getikt door de Europese privacywaakhonden. Er loopt nu een onderzoek naar het datadelen tussen beide bedrijven, en WhatsApp zegt de resultaten daarvan af te wachten voordat het opnieuw data met Facebook gaat delen. 

De inhoud van je berichten en je contactenlijst worden niet met Facebook gedeeld, zo zegt WhatsApp. "En we hebben ook geen plannen om dat te doen." WhatsApp benadrukt ook dat ze niet jouw WhatsApp-berichten kunnen lezen: het bedrijf maakt gebruik van het Signal-protocol om berichten te versleutelen, dezelfde krachtige encryptie als het privacyvriendelijkere alternatief Signal gebruikt. 

Jan Koum

Begin deze maand stapte Jan Koum, mede-oprichter van WhatsApp, per direct op bij moederbedrijf Facebook. De ceo van de berichtendienst zou een flink meningsverschil hebben met Facebookbaas en eigenaar Mark Zuckerberg over privacy en de koers van het bedrijf.

Koum zou niet blij zijn met de pogingen van Facebook om de beveiliging van het WhatsApp-verkeer te verzwakken en toegang te krijgen tot de persoonlijke data van gebruikers. Of zijn vertrek iets te maken heeft met de nieuwe privacyvoorwaarden, is onduidelijk. Koum stond bekend als één van de privacyvoorvechters binnen WhatsApp.