EA mag misleidende FIFA-reclame niet gebruiken
Buitenspel

EA mag misleidende FIFA-reclame niet gebruiken

17-05-2018 15:02 Laatste update: 17:46

Gamestudio EA gebruikte een misleidende advertentie voor lootboxes in de voetbalgame FIFA en is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt.

Dat blijkt uit documenten van de Stichting Reclame Code, het overkoepelend orgaan van de Reclame Code Commissie, meldt NU.nl woensdag. De commissie kreeg een klacht van student Dirk Arents. Hij zag een reclame voor de game FIFA in de PlayStation Store, waarmee een tijdelijke 'verjaardagsselectie' werd geadverteerd.

Om de tijdelijk beschikbare spelers te bemachtigen, moesten zogenoemde lootboxen worden gekocht. Die virtuele schatkistjes kosten echt geld en hebben een vooraf onbekende inhoud. Op basis van de reclame dacht Arents echter dat er in ieder geval één speler uit de speciale tijdelijke selectie in zijn lootbox zou zitten. Dit bleek niet het geval en dus voelde hij zich misleid.

Stoppen

De Reclame Code Commissie is het met zijn klacht eens. EA had duidelijk moeten vermelden dat er geen garantie was dat de spelers in de advertentie ook in de lootbox zouden zitten. Van de commissie mag EA niet langer op een dergelijke manier reclame maken voor lootboxen.

Het is niet duidelijk of er verdere sancties aan de uitspraak zijn verbonden, omdat het oordeel nog niet openbaar is gemaakt. EA en klager Arents kunnen nog tegen de uitspraak in beroep, waardoor ook niet duidelijk is of EA zich aan het oordeel zal gaan houden.

Kansspel

Opvallend onderdeel van de uitspraak is dat de Reclame Code Commissie de lootboxen niet ziet als kansspel. Dat oordeel moet gemaakt worden door de Nederlandse Kansspelautoriteit. Die oordeelde onlangs dat zeker vier games die in Nederland lootboxes aanbieden daarmee de wet overtreden.

Maar de Kansspelautoriteit heeft niet gezegd welke games dat zijn, waardoor de Reclame Code Commissie niet kan zeggen of EA zich met zijn reclame schuldig heeft gemaakt aan het adverteren van iets illegaals.

De bedrijven die zich volgens de Kansspelautoriteit schuldig maken aan illegale lootboxes, hebben nog tot 20 juni om hun spellen aan te passen.