WeTransfer wil naar de beurs

WeTransfer-ceo Gordon Willoughby

Beursgang

WeTransfer wil naar de beurs

25-05-2018 18:36 Laatste update: 18:43

De Nederlandse bestandenuitwisseldienst WeTransfer, dat maandelijks 40 miljoen gebruikers telt, wil internationaal kunnen groeien. Daarom mikt ceo Gordon Willoughby op een beursgang in 2021.

Naast de focus op de VS werkt het bedrijf ook aan een applicatie van de dienst als aanvulling op de website. "We richten ons nu volledig op de gebruiker", zegt Willoughby in gesprek met RTL Z op The Next Web-conferentie. "Daarom integreren we onze dienst dit jaar bijvoorbeeld met Mozilla, Slack en Sketch."

WeTransfer is een online dienst dat mensen in staat stelt om grote bestanden te kunnen delen. De gewone versie is gratis. Geld wordt verdiend met advertenties en een premium versie van de dienst, maar kan in de toekomst ook worden opgehaald via een beursgang.

Het stokje doorgeven

"Zoals we er nu voor staan denk ik dat het mogelijk is dat we met een jaar of twee, drie naar de beurs gaan." zegt Willoughby. Hij nam in 2016 het roer over van oprichter Bas Beerens als ceo van WeTransfer. "Als een startup uitgroeit tot een scale-up is het vaak tijd om het stokje door te geven", zegt de ervaren Brit daarover. "Ik ben pas een jaar actief en nog lang niet klaar met dit bedrijf." 

Willoughby is een kleine vriendelijke man met een behoorlijk groot CV. Hij werkte als leidinggevende bij Amazon en eBay en was marketingdirecteur bij The Financial Times. "Ik kon gaan werken op het nieuwe hoofdkantoor van Amazon in Seattle, maar mijn gezin en ik verhuisden liever naar Amsterdam", zegt hij. 

Willoughby en zijn vrouw hadden al Nederlandse vrienden. "En alles is hier zo goed geregeld, officiële documenten organiseer je gewoon online", zegt hij. Een internationale headhunter wees hem op WeTransfer. Een online dienst om grote bestanden te kunnen delen, in 2009 opgericht door Ronald Hans (Nalden) en Bas Beerens.

Enorm bereik

Met zo'n CV kun je overal werken, toch was Willoughby geïnteresseerd. "WeTransfer heeft een enorm bereik en groeit organisch. Ik zag veel mogelijkheden om dat verder uit te bouwen." Het bedrijf heeft inmiddels zo'n honderd medewerkers en kantoren in Amsterdam en Los Angeles. Er zijn 40 miljoen gebruikers per maand.

En ze zochten een nieuwe baas. "Bas was heel duidelijk: hij vond dat het tijd was dat een ander de leiding overnam. Hij is een echte ondernemer, een startupman en innovator, terwijl het bedrijf een scale-up was geworden. Hij vond zichzelf niet meer de aangewezen persoon om het bedrijf te leiden."

Andere skills

Willoughby begrijpt dat. "Een scale-up vraagt om heel andere skills en prioriteiten dan een startup. Vaak is er sprake van snelle groei. De focus komt daarmee te liggen op het snel en goed uitbreiden en managen van het team, terwijl je als startup veel meer aan het bouwen bent en de nadruk legt op marketing."     

Veel oprichters lopen dan tegen de lamp. Ze kunnen niet meer doen waar ze de meeste voldoening uit halen missen vaak de vaardigheden om het bedrijf door de groei te loodsen. "Dan kun je stug doorgaan of je afvragen of het beter kan", zegt Willoughby. Ondernemers moeten er volgens hem aan wennen dat ze het stokje op enig moment moeten doorgeven. "Je kunt niet alles zelf doen."

Lastig proces

Maar het is niet niks: voor velen is het eigen bedrijf als een kind, de leiding opgeven gaat niet vanzelf. "Het is een lastig proces dat lang niet altijd lukt. Het kost veel tijd", weet Willoughby. Hij bracht dan ook veel uren door met het team en met Bas voor de beslissing viel. "Er werd echt over alles gesproken, van zakendoen tot het opvoeden van kinderen."

Uiteindelijk was Gordon de man voor de baan. Volgens hem is het team elk jaar verdubbeld in aantal. Dat vraagt om een goed talentenprogramma en goed management. Daarover zegt hij: "Ik ben geen ondernemer, maar een manager. Ik heb veel ervaring met groei."