Tele2-klant krijgt 300 euro terug voor 'gratis' smartphone
Terugbetalen

Tele2-klant krijgt 300 euro terug voor 'gratis' smartphone

30-05-2018 05:34 Laatste update: 05:40

Tele2 moet een klant alle kosten voor een zogenaamde 'gratis' smartphone terugbetalen. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald.

Het gaat om een bedrag van 300 euro, wat volgens de rechtbank gezien kan worden als het deel van het abonnement dat voor de betaling van de telefoon bestemd was. De zaak was door ConsumentenClaim namens een klant tegen de provider aangespannen. 

Ook bij T-Mobile

Eerder deze maand werd ook T-Mobile al veroordeeld in een vergelijkbare zaak. De kantonrechters beoordeelden in beide gevallen dat de telefoon op afbetaling was gekocht en er een krediet was verstrekt. Beide providers lieten de klant echter het volledige abonnementsbedrag betalen ook nadat het krediet al was afgelost.

'Gratis'

De Hoge Raad oordeelde twee jaar geleden dat aanbieders van telefoniediensten jarenlang de wet overtraden door te werken met all-in-prijzen, waarbij het toestel 'gratis' werd aangeboden. Volgens ConsumentenClaim is de rechtspraak 'consistent en duidelijk'. "Als bij de verkoop van je abonnement niet is verteld wat je voor het toestel betaalde, dan heb je recht op terugbetaling van de nieuwwaarde'', vat directeur Stef Smit samen.

Kan ik ook geld terug eisen? 

Ja, maar dan moet je nog wel een origineel contract hebben als bewijs. Heb je dat, dan zijn er drie manieren om geld te eisen:

1. Via een individuele rechtszaak tegen je provider. Je regelt dan je eigen advocaat en spant zelf een rechtszaak aan.

2. Via de Consumentenbond. De Consumentenbond is bezig met een collectieve claim bij vier providers. Dat doet de bond voor alle gedupeerden. Als de Consumentenbond uiteindelijk een compensatieregeling kan treffen, mogen gedupeerden zich later melden.

3. Via ConsumentenClaim. Ook deze club doet een collectieve claim, je betaalt daar alleen wel voor de diensten.