Tim Cook: Apple heeft geen data van Facebook gekregen
Privacy

Tim Cook: Apple heeft geen data van Facebook gekregen

05-06-2018 10:48 Laatste update: 11:30

Apple-ceo Tim Cook zegt dat het bedrijf nooit persoonlijke data van Facebook heeft gevraagd of ontvangen. Ook zegt Cook dat Apple de privacy van gebruikers actiever wil beschermen met nieuwe functies in Safari.

Tim Cook deed de uitspraken in een interview met NPR naar aanleiding van een onderzoek van The New York Times. De krant schreef gisteren dat Facebook tien jaar geleden minstens zestig overeenkomsten had gesloten met fabrikanten. Daardoor zouden de bedrijven verstrekkende persoonlijke informatie van Facebook-gebruikers hebben gekregen, ook als de gebruikers er geen toestemming voor hadden gegeven.

Apple werd ook genoemd in het onderzoek, maar dat klopt volgens Cook niet. "De dingen die in het artikel genoemd worden over relatiestatus en al dat soort dingen, dat komt ons niet bekend voor. Die data hebben we nooit ontvangen of gevraagd."

'Niet in de data-business'

Cook ontkent niet dat er een overeenkomst was met Facebook, maar dat dit nooit over data ging. "Wat wij deden was de mogelijkheid geven om te delen in het besturingsysteem. Het simpel maken om een foto te delen en dat soort dingen. [...] We zijn nooit in de data-business geweest."

De Apple-ceo deed de uitspraken direct na de presentatie op de ontwikkelaarsconferentie WWDC. Apple kondigde daar nieuwe toepassingen voor het iOS-besturingssysteem aan, waaronder nieuwe functies om smartphoneverslaving tegen te gaan.

Tegenover CNN gaf Cook toe ook zelf te veel op zijn smartphone te zitten. "Ik dacht dat ik behoorlijk gedisciplineerd was en ik had het verkeerd. Toen ik de data kreeg, kwam ik erachter dat ik meer tijd besteedde dan dat ik zou moeten. Ook kwam ik erachter dat ik zoveel notificaties kreeg dat het nergens meer op sloeg."

Tracken tegengaan

Cook zei tegen CNN dat Apple de privacy van gebruikers nog actiever wil beschermen. Volgens hem is de privacysituatie 'totaal uit de hand gelopen'. 

Apple kondigde tijdens WWDC aan dat zijn Safari-browser het moeilijker zal maken voor bedrijven om gebruikers online te volgen. Zo gaat Safari gebruikers expliciet vragen of ze gevolgd willen worden door bepaalde sites. 

Ook gaat Apple de digitale 'vingerafdruk' van gebruikers van Safari verstoren, zodat bedrijven gebruikers moeilijker kunnen tracken. Apple noemde daarbij Facebook als voorbeeld.

Met 'browser fingerprinting' kunnen bedrijven gebruikers volgen op basis van gegevens over hun computer en browser, zonder dat ze hiervoor tracking cookies hoeven te gebruiken. Ook gebruikers die de zogeheten incognito-modus van browsers gebruiken zijn op die manier alsnog te volgen.

De highlights van WWDC

Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande was bij WWDC in San Jose en geeft in deze video zijn commentaar: