Het kantoor van Google in Londen. Beeld © EPA
Het kantoor van Google in Londen. Beeld © EPA
Check je settings

Google breidt advertentie-instellingen uit

14 juni 2018 19:28

Google laat je voortaan per categorie advertenties die op jou zijn afgestemd uitschakelen.

Google heeft donderdag vernieuwde advertentie-instellingen gepresenteerd. Gebruikers konden al langer uitschakelen dat advertenties worden afgestemd op gegevens die Google over hen heeft, maar ze kunnen gepersonaliseerde advertenties voortaan ook per categorie uitzetten.

Google kan advertenties afstemmen op gebruikers op basis van data die het bedrijf op verschillende manieren verzamelt. Zo bepaalt Google de interesses van gebruikers op basis van websites die ze bezoeken als ze bij Google zijn ingelogd. Ook gebruikt Google informatie die gebruikers hebben ingevuld op hun profiel, zoals leeftijd en locatie, en gegevens afkomstig van advertenties op websites die met Google samenwerken.

Google breidt ook de dienst 'Why This Ad?' uit. Daarmee kunnen gebruikers zien op basis van welke data Google besloot je een bepaalde advertentie te tonen, bijvoorbeeld omdat je ergens naar hebt gezocht of een bepaalde YouTube-video hebt bekeken.

Grote techbedrijven liggen de laatste tijd onder het vergrootglas rond het onderwerp datagebruik. Vooral Facebook ligt onder vuur sinds het Cambridge Analytica-schandaal. Ook Google weet heel veel over zijn gebruikers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Google toont nu alles wat het over je weet