Een proef van Uber met een zelfrijdende auto in San Francisco in maart 2017. Beeld © Getty Images
Een proef van Uber met een zelfrijdende auto in San Francisco in maart 2017. Beeld © Getty Images
Onveilig gevoel

'Zelfrijdende auto nog eng, maar de doorbraak komt er'

22 juni 2018 10:59

Zelfrijdende auto's lijken misschien nog mijlenver weg, maar dat gaat veranderen, verwacht ABN Amro. Binnen tien jaar rijden er zelfrijdende auto's op de Nederlandse snelwegen, denkt de helft van de Nederlandse consumenten.

Jongeren zijn meer gecharmeerd van de zelfrijdende auto dan oudere weggebruikers, blijkt uit onderzoek van Panelwizard in opdracht van de bank. Een op de vijf jongeren tussen de 18 en 30 jaar oud zou direct willen instappen, als de zelfrijdende auto wordt toegestaan. Bij oudere automobilisten is dat 12 procent.

"Technologisch is er steeds meer mogelijk", zegt sectoreconoom Sonny Duijn, van ABN Amro. "Innovaties worden steeds beter, naarmate ze echt gebruikt worden. Fabrikanten zijn druk bezig, vanuit de overheid komt er meer nadruk op elektrisch rijden. Dat zal ertoe leiden dat de zelfrijdende auto normaler wordt." 

De bank somt de voordelen op: werken, je e-mail lezen, lunchen, zelfs even slapen, terwijl je auto je van Maastricht naar je afspraak in Groningen brengt. Het klinkt ideaal, maar toch zegt 62 procent zich veiliger te voelen in een auto die door een mens bestuurd wordt. 

Psychologische drempels

De drempels zijn eerder psychologisch, dan technologisch, vermoedt de bank. Die worden gevoed door nieuws over gecrashte wagens zonder bestuurder. 

In maart dit jaar vielen er twee doden bij ongelukken met zelfrijdende auto's. Een zelfrijdende Uber doodde een voetganger in de Amerikaanse staat Arizona. Daags daarna overleed de inzittende van een Tesla Model X die bestuurd werd door de Autopilot-functie.

Menselijke fouten

"Elk individueel geval is een pijnlijke smet op het blazoen van de zelfrijdende auto. Tegelijkertijd leidt de implementatie van de zelfrijdende auto in totaal tot minder ongelukkken", schrijft de bank in het onderzoeksrapport verwijzend naar Amerikaans onderzoek waarin wordt becijferd dat 94 procent van de auto-ongelukken veroorzaakt wordt door menselijke fouten. 

Mensen moeten nu eenmaal wennen aan innovaties, zegt Duijn. "Zeker vanaf de periode waarin er gecombineerde auto's op de weg komen, waarin bestuurders soms zelf rijden en soms op de automatische piloot, zullen automobilisten zich er een betere voorstelling van kunnen maken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Tesla krijgt volledig zelfrijdende functies in augustus

Dealers

"Door de technologische ontwikkelingen verandert de rol van de dealer sterk", zegt Sonny Duijn. "Naast monteurs is er steeds meer personeel met IT-kennis nodig."

Ook het verzamelen van data wordt belangrijk, denkt Duijn. "Je kunt meer diensten aanbieden, zoals het verlenen van periodiek advies op basis van iemands rijgedrag." Duijn noemt het 'essentieel' voor dealers om 'nu al te investeren' in kennis over de zelfrijdende auto.

Kijk ook hoe de technologie in zelfrijdende auto's werkt:

Subscribe je ook op ons YouTube-kanaal