De bezorger van Albert Heijn gebruikt het slimme slot om binnen te komen
De bezorger van Albert Heijn gebruikt het slimme slot om binnen te komen
Albert Heijn doet proef

Test met slim deurslot: AH bezorgt boodschappen in je keuken

28 juni 2018 16:38

Je boodschappen tot in de keuken laten bezorgen terwijl je zelf aan het werk bent, het kan binnenkort bij Albert Heijn. De supermarktketen experimenteert met slimme sloten die opengaan voor de bezorger. Maar willen consumenten dit wel?

Albert Heijn start deze week met een testgroep die het slimme deurslot Nuki gaat uittesten voor het bezorgen van de boodschappen. Met een app kunnen de klanten aangeven wie het huis in mag als ze niet thuis zijn, zoals bijvoorbeeld, de bezorger van de Albert Heijn.

"We gebruiken de slimme sloten om het de klant nog makkelijker te maken. Deze kan gewoon naar de sportwedstrijd van zijn kinderen en hoeft niet thuis te blijven voor de boodschappen. Daarnaast werkt het voor ons ook efficiënter", vertelt Michel Ruijterman, hoofd IT en innovatie bij Albert Heijn, aan EditieNL.              

Slot is te hacken

Jesse Weltevreden, specialist e-commerce bij de HvA is sceptisch over het plan van Albert Heijn. "Het komt steeds minder voor dat mensen niet thuis zijn voor boodschappen of pakketjes. Bedrijven en supermarkten kunnen steeds slimmer plannen."

Ook is het volgens Weltevreden de vraag hoe veilig dit systeem is: "Ik denk dat heel veel consumenten hier huiverig voor zijn. Het is een stukje extra gemak, maar wil je dat ook echt? Wil je een vreemde in je huis of dat de kans bestaat dat het slot te hacken is. Ik zie het daarom meer als een experiment."

Experimenteren met camera's

Ruijterman geeft toe dat de tijd moet uitwijzen hoe veilig het systeem is: "Daarvoor is dit experiment ook. We denken we erover na om camera's op de bezorger of in de huizen aan te brengen voor de veiligheid."

Daarnaast weet Albert Heijn welke bezorger naar welk huis gaat. "Daar kunnen we dan ook naar handelen, als er iets misgaat."

Het is volgens de e-commerce specialist dan ook vooral een manier om te laten zien dat je een innovatief vooruitstrevend bedrijf bent. "Het hoort bij imago-building. Albert Heijn zegt op deze manier 'Kijk, wij zijn met de toekomst bezig'."

In 2017 testte Erwin in Bright TV het slimme deurslot van Nuki: