Software smart-tv bepaalt welke reclames je op je telefoon ziet
Your TV is watching you

Software smart-tv bepaalt welke reclames je op je telefoon ziet

06-07-2018 10:30 Laatste update: 18:43

Veel smart-tv's verzamelen data die adverteerders gebruiken om reclames op andere apparaten af te stemmen op het kijkgedrag. De software Samba TV werkt op slimme tv's van 14 merken.

De software van Samba TV houdt bij wat je op je slimme tv bekijkt en zorgt ervoor dat adverteerders deze informatie kunnen gebruiken om je op andere apparaten advertenties voor te schotelen die rekening houden met je kijkgedrag. Samba TV weet welke andere apparaten er gebruikmaken van dezelfde internetverbinding als je tv.

Wie op zijn slimme tv een game speelt, kan daardoor bijvoorbeeld reclame krijgen voor andere games. En wie conservatieve talkshows kijkt, krijgt andere reclames te zien dan iemand die de voorkeur geeft aan een progressief babbelprogramma, schrijft The New York Times. Ook kunnen adverteerders banners vertonen die aansluiten op commercials die net daarvoor op tv zijn geweest. Dat kunnen zowel commercials van het bedrijf zelf zijn als van een concurrent.

Opt-in

De software van Samba TV wordt geïnstalleerd op slimme tv's van veertien merken als Sony, Philips en Sharp. Op het moment dat gebruikers hun slimme tv installeren, adviseren de fabrikanten om gebruik te maken van Samba TV omdat de software tips kan geven voor andere programma's, gebaseerd op je kijkgedrag. Met de grootste producenten van televisies, Samsung en LG, heeft Samba TV geen overeenkomst.

De tv-fabrikanten krijgen een vergoeding van Samba TV voor het meeleveren van hun software. Vanwege de kleine marges op tv's zijn veel fabrikanten geneigd om daar in toe te stemmen. Samba TV verkoopt de verzamelde informatie vervolgens door aan adverteerders. Die kunnen daardoor gerichter adverteren.

Zeer uitgebreide gebruiksvoorwaarden

Alleen al in de Verenigde Staten harkt het bedrijf zo de kijkdata binnen van 13,5 miljoen slimme tv's. De meeste bezitters van zo'n tv geven zonder de zeer uitgebreide gebruiksvoorwaarden (meer dan 6.000 woorden) en het privacybeleid (ruim 4.000 woorden) te bestuderen toestemming voor het analyseren van hun kijkgedrag.

Wie een nieuwe tv heeft gekocht, wil immers zo snel mogelijk kunnen kijken: meer dan 90 procent van de mensen kiest daarom voor een opt-in. Dat roept de vraag op of tv-kijkers wel de reikwijdte overzien van wat Samba TV bijhoudt.