'Deelfietsen Uber gaan ten koste van taxiritjes'
Ga toch fietsen

'Deelfietsen Uber gaan ten koste van taxiritjes'

23-07-2018 14:21 Laatste update: 30-01-2020 20:10

Uber 'disrupt' zichzelf. Een half jaar geleden begon de taxidienst in San Francisco met het aanbieden van deelfietsen via zijn app. Het gevolg: minder mensen nemen een Uber-taxi.

Sinds februari kunnen gebruikers van de Uber-app in San Francisco behalve een taxi ook een elektrische deelfiets boeken. Sindsdien is het aantal bestelde taxiritjes met 10 procent gedaald, schrijft Santosh Rao van Uber op Medium.

Met name op werkdagen tussen 8 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds, als de drukte in de straten van San Francisco het grootst is, geven veel Uber-gebruikers de voorkeur aan een e-bike boven een taxi. Als het donker wordt, geven de meeste gebruikers van de Uber-app weer de voorkeur aan een taxi. Weinig verrassend: ook op dagen dat het regent, neemt het gebruik van de deelfietsen weer af.

"Dat is een veelbelovend teken dat e-bikes in staat zijn om de files en het aantal autoritjes terug te dringen", meent Rao. Vooralsnog zijn de gevolgen voor de drukte op de weg echter nog beperkt: Jump, de deelfietsenaanbieder die sinds april eigendom is van Uber, heeft maar 250 deelfietsen voor heel San Francisco.

Deelfietsen omstreden

Uber hoopt met deze cijfers in de hand San Francisco en andere steden ervan te overtuigen meer deelfietsen toe te staan. Het aanbieden van commerciële deelfietsen is in veel steden omstreden. Zo besloot de gemeente Amsterdam vorig jaar deelfietsen van bedrijven als Obike en Flickbike te verwijderen. Volgens het Amsterdamse stadsbestuur namen de deelfietsen te veel ruimte in beslag.

Ook zijn deelfietsen in veel plaatsen het doelwit van vandalen. Bij een recent anti-techprotest in San Francisco wierpen demonstranten een blokkade op met elektrische huurstepjes.