Facebook onderuit op de beurs maar 'bedrijf stort niet in'
Nog steeds groei

Facebook onderuit op de beurs maar 'bedrijf stort niet in'

26-07-2018 18:55 Laatste update: 20:51

Facebook voldoet één kwartaal niet aan de verwachtingen en de beurskoers crasht. Zijn dit de eerste scheurtjes in het socialmedia-imperium van Zuckerberg?

De beleggingsstrateeg vindt de daling van 18 procent na de tegenvallende cijfers een overtrokken reactie van de markt. De cijfers waren misschien minder goed dan waar beleggers op rekenden, maar het bedrijf groeit nog steeds hard, ondanks het Cambridge Analytica-schandaal en de ophef die daardoor ontstond.

Inderdaad: de omzet steeg het afgelopen kwartaal minder hard dan verwacht. Net als het aantal gebruikers. In Europa was zelfs sprake van een daling. In de komende maanden zal de groei bij Facebook verder vertragen, zei de cfo in een toelichting op de resultaten.

Dat klinkt alarmerend, maar dat is volgens Zwanenburg niet nodig. "Sommigen zeggen nu: dit is de kanarie in de kolenmijn. Dat is overdreven. Voorafgaand aan de kwartaalcijfers heeft Facebook nog een all-time high neergezet", zegt Zwanenburg. "En ook nu is het niet gedaan met de groei. Het gaat alleen met wat lagere percentages."

Begin van het einde

Maar een andere expert denkt daar anders over. Sonja Loth, socialmediastrateeg en directeur van SOCIAL.INC, ziet dit juist wél als het begin van het einde van Facebook.  Haar bedrijf adviseert grote bedrijven over hoe zij sociale media moeten inzetten om hun potentiële klanten te bereiken. En sinds kort ziet ze een verandering in de vraag.

"Mensen zeggen niet meer dat ze primair op Facebook in willen zetten om hun doelgroep te bereiken. Nu zeggen ze Instagram of YouTube. En dat heb ik nog niet eerder gezien." Op wat voor termijn Facebook dan ten onder gaat? "Tot nu toe is elk netwerk tijdelijk gebleken. Maar Facebook zal er nog wel zeker tien jaar zijn."

Advertenties

Van de 13,2 miljard omzet die Facebook afgelopen kwartaal in de boeken zette, komt 98,5 procent uit de advertenties. En die advertenties wil het bedrijf aan zo veel mogelijk gebruikers blijven voorschotelen. Ook al daalt het aantal gebruikers in Europa en blijft dat aantal in Noord-Amerika gelijk: wereldwijd blijft er sprake van een groei.

En dan zijn er nog die andere bedrijven die onderdeel zijn van de Facebook-familie waar dus ook geld aan verdiend kan worden. In de toelichting op de cijfers maakte Zuckerberg nieuwe gegevens beschikbaar over die familie. Want de platformen Facebook, Facebook Messenger, Whatsapp en Instagram, worden maandelijks door 2,5 miljard individuele mensen gebruikt.

Maar die 2,5 miljard mensen kunnen meerdere diensten gebruiken. Het komt erop neer dat er 2,2 miljard Facebookgebruikers zijn, 1 miljard Instagram-gebruikers, 1,5 miljard Whatsapp-gebruikers en 1,3 miljard gebruikers van Facebook-messenger.

Instagram

Instagram laat al tijden heel goede groeicijfers zien, vooral onder jongeren. Dat bleek eerder dit jaar ook al uit een socialmediaonderzoek in Nederland door onderzoeksbureau Newcom. En dat gaat deels ten koste van Facebook. Want juist onder jongeren tot 20 jaar, verliest het terrein. 

Facebook kocht het populaire sociale netwerk in 2012 voor een bedrag van 1 miljard euro. Een uitstekende investering, want als het bedrijf zelfstandig was doorgegaan, was het 100 miljard dollar waard geweest, berekende Bloomberg vorige maand.

Nieuwe groeimotor

Instagram is volgens Zwanenburg dan ook de nieuwe groeimotor. "Je ziet dat jongeren veel zijn overgestapt op Instagram, omdat meer focus heeft op de foto en videocultuur. Nog sterker dan Facebook dat doet."

Maar dat hoeft dus niet erg te zijn, zegt Zwanenburg. "Het maakt voor het moederbedrijf nauwelijks uit waarbij je zit. Omdat Facebook meerdere platforms bedient. Ze hebben zich goed gediversifieerd."

Ook socialmediastrateeg Loth denkt dat Instagram het verlies van gebruikers bij Facebook kan opvangen.

"Zolang je meer in Instagram weet te pompen als primair platform voor jongeren is er niets aan de hand. Maar als zij naar platformen van Alphabet gaan, zoals YouTube, dan heb je wel een probleem."

Concurrentie te snel af

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat die investering heel slim was. Datzelfde geldt voor de aankoop van Whatsapp, in 2014. "Door de hele markt te pakken, voorkom je dat een concurrent dat pakt. Zelfs al verdien je weinig aan Whatsapp dan voorkom je dat anderen het kopen en het dan verder ontwikkelen", zegt Zwanenburg.

Hij maakt de vergelijking met mediabedrijven die meerdere platforms bedienen. "Je moet niet van één publicatie afhankelijk zijn."

Jongeren hebben de toekomst

De grootste uitdaging voor Facebook is om jongeren en jongvolwassenen te behouden op een van de platforms, zegt Loth van SOCIAL.INC. En met Instagram in het bezit, zet het bedrijf daar echt goede stappen in.

"Sterker: Ik denk dat YouTube nog op moet passen, want dat is toch wel de grootste concurrent. Het grootste voordeel van Instagram is dat het netwerk zich primair richt op smartphones. Waar YouTube echt ontworpen is voor desktop. En Instagram werkt met een tijdlijn. Iedereen die geen tv kijkt, scrollt even snel door Instagram." 

Dat zullen ze voorlopig wel even blijven doen, verwacht Loth. En daar plukt Facebook dan weer de vruchten van.