LinkedIn heeft nu ook spraakberichten
'U heeft 3 voicemails'

LinkedIn heeft nu ook spraakberichten

27-07-2018 11:26 Laatste update: 15:23

Ben je een beetje lui met typen op je smartphone en vind je het makkelijker om berichten in te spreken? Dan kun je je hart ophalen bij LinkedIn: het platform maakt het mogelijk om spraakberichten te sturen naar je connecties. De eerste reacties zijn vooralsnog verdeeld.

"Heb je ooit een lang bericht getikt en je afgevraagd hoeveel sneller en makkelijker het zou zijn als je die kon uitspreken?", schrijft LinkedIn bij de aankondiging van de nieuwe functie.

Het bedrijf geeft gebruikers met de inspreekoptie 'meer mogelijkheden om gesprekken te voeren' en sneller te communiceren met anderen. Dat is althans de redenering.

Je kunt ingesproken berichten alleen per direct message naar anderen sturen; je kunt ze niet plaatsen op je tijdlijn. Daardoor lopen ze binnen als spraakberichten in de inbox van je LinkedIn-profiel, een beetje vergelijkbaar met WhatsApp.

'Logische stap'

Socialmediastrateeg Roos van Vugt, oprichter van Merkwerker, is enthousiast. "Ik denk dat mensen hierdoor minder WhatsApp gaan gebruiken, op zakelijk vlak. Qua veiligheid in het verkeer juich ik het gebruik van spraakberichten toe. Mensen zijn toch geneigd om te gaan typen in de auto tijdens het rijden, nu kunnen ze een audiobericht inspreken.""

Van Vugt vindt het een logische stap van het netwerkplatform. "LinkedIn is op allerlei fronten het gebruik van het platform aan het vergemakkelijken", legt ze uit. "Onlangs hebben ze ook de qr-code toegevoegd, die je kunt scannen om iemand toe te voegen aan je netwerk. Daar werd in eerste instantie een beetje lacherig over gedaan, maar ik zie mensen dat toch gebruiken bij events."

'Mensen reageren al zo slecht'

LinkedIn-expert Corinne Keijzer van Digital Moves is minder te spreken over de nieuwe functie. "Ik vind het zelf bij WhatsApp heel handig om af en toe een bericht te kunnen inspreken als ik niet kan typen, zoals in de auto. Maar afluisteren vind ik heel vervelend, omdat ik vaak onder de mensen ben en niet wil dat anderen meeluisteren. Ik vind dat bij WhatsApp al mwah, maar bij LinkedIn vraag ik me echt af wat de functie is."

Keijzer vraagt zich daarnaast af of mensen wel bereid zijn om berichten er af te luisteren. "Mensen reageren al zo slecht op berichten via LinkedIn. Ik denk niet dat ze nu de hang hebben om meer te reageren."

Van Vugt ziet wel mogelijkheden. "Ik denk dat het gebruikt gaat worden als korte noot aan bekenden: ik heb je stukken gezien, je profiel bekeken. Je kunt laten weten dat je ergens mee bezig bent of iemand in je gedachten zit, zonder te hoeven typen." Of je lezen of luisteren het prettigst vindt in gebruik, is persoonlijk, stelt ze. "Je hebt auditieve mensen en mensen die graag visueel dingen zien."

Komende weken uitgerold

De spraakmogelijkheid is nog niet voor iedereen direct te gebruiken. Hij wordt in de komende weken wereldwijd uitgerold. Hij is te gebruiken in de LinkedIn-app op iOS en Android, door te klikken op het icoontje van de microfoon boven je toetsenbord op mobiel, vergelijkbaar met de spraakberichtenfunctie in WhatsApp.