Twitter-aandeel crasht na daling aantal gebruikers
Koers onderuit

Twitter-aandeel crasht na daling aantal gebruikers

27-07-2018 15:25 Laatste update: 21:15

Het aantal Twitter-gebruikers kelderde afgelopen kwartaal met een miljoen. Door die terugval stortte het aandeel van Twitter vrijdag in. De beurswaarde van het bedrijf kromp 20,5 procent.

Het aantal maandelijkse gebruikers zakte dit kwartaal van 336 naar 335 miljoen, zo stelt Twitter in zijn kwartaalverslag (pdf). Hoewel dat aantal nog steeds 2,8 procent hoger is dan hetzelfde kwartaal van een jaar ervoor, verwacht Twitter dat het aantal gebruikers de komende tijd verder zal dalen.

De reden? Twitter liet eerder weten miljoenen verdachte accounts te schrappen, maar stelt ook dat de Europese privacywet ervoor zorgt dat minder Europeanen de dienst gebruiken. Gisteravond waren beleggers er ook al niet heel gerust op: toen daalde het aandeel ook al bijna 3 procent.

"We zijn ervan overtuigd dat dit de beste keuze is voor de lange termijn, en we zorgen ervoor dat de groei op de lange termijn behouden blijft terwijl de we de gesprekken op Twitter verbeteren", stelt Twitter. Met laatstgenoemde doelt het op het aanpakken van haatzaaierij.

Minder accounts, slecht nieuws

Op zich zou je zeggen: het aanpakken van haatzaaierij en het opschonen van accounts is goed nieuws voor beleggers, want het netwerk wordt er betrouwbaarder door. Maar het verwijderen van de nepaccounts zorgt nu toch voor een flinke dip in het aantal maandelijkse gebruikers. 

En die zijn voor beleggers van groot belang, want Twitter verdient geld met advertenties. En hoe meer gebruikers, des te hoger de advertentie-inkomsten van het bedrijf zijn.  

100 miljoen winst

Met de omzet zat het trouwens wel snor in het tweede kwartaal: die kwam in het tweede kwartaal uit op 711 miljoen dollar, 24 procent meer dan het jaar daarvoor. Met name de inkomsten uit advertenties buiten de VS droegen bij aan die omzet: het bedrag groeide op jaarbasis met 44 procent naar 344 miljoen dollar. De inkomsten uit Amerikaanse advertenties zijn met 367 miljoen dollar nog steeds hoger.

Ook boekte het bedrijf voor de derde keer op rij winst: het vorige kwartaal bleef er 91 miljoen dollar onder de streep over, nu is dat 100 miljoen dollar.