WhatsApp Business van start: appen met Booking.com en KLM
Chatten met klanten

WhatsApp Business van start: appen met Booking.com en KLM

01-08-2018 16:45 Laatste update: 16:57

WhatsApp stelt de Business-tool open voor grote bedrijven. Dat zorgt ervoor dat die bedrijven WhatsAppberichten naar klanten kunnen sturen, mits de berichten geen promotie-doeleinde hebben.

Het gaat dan om herinneringen voor afspraken, verzendinformatie, en tickets voor evenementen. Sommige berichten, zoals updates bij vluchten of aankoopbewijzen zullen automatisch verstuurd worden. Bedrijven gaan daar een vast bedrag voor betalen. Hoe hoog dat bedrag is, wil WhatsApp niet zeggen tegen VentureBeat.

In eerste instantie wordt de business-API volgens WhatsApp opengesteld voor een paar honderd bedrijven. Een paar van de bedrijven die het gaat gebruiken zijn Uber, Booking.com en KLM. Verschillende grote bedrijven werkten al met Whatsapp Business, dat ging nog om een test. 

KLM appt al langer

KLM maakt al langer gebruik van WhatsApp Business. De luchtvaartmaatschappij was een van de eerste bedrijven ter wereld die - toen nog als proef - reizigers boekingsbevestigingen, incheckmeldingen en boardingkaarten via Whatsapp verstuurde. Ook vluchtinformatie werd via een appje gedeeld.

De app was oorspronkelijk gericht op mkb’ers. Een belangrijke functie is dat er kant-en-klare antwoorden in de app kunnen worden geplaatst. Dan kan je bevestigen of een vraag of bestelling is ontvangen of bepaalde codes voor verzendingen sturen.

Business moet geld op gaan leveren

Vanaf het begin was al duidelijk dat de zakelijke app tijdelijk gratis te gebruiken was, maar dat er uiteindelijk betaald moet gaan worden voor het gebruik. WhatsApp heeft dagelijks 450 miljoen actieve gebruikers. Het bedrijf hoopt dat WhatsApp Business een belangrijke inkomsten wordt.

WhatsApp belooft dat gebruikers zelf de volledige controle houden over berichten die ze ontvangen. Zo mogen bedrijven alleen berichten sturen naar klanten die hun telefoonnummer met het bedrijf hebben gedeeld of met klanten die zelf een gesprek beginnen. Een stimulans voor bedrijven om niet te veel berichten te sturen is dat ze voor bepaalde berichten moeten betalen.     

WhatsApp maakt daarnaast ook een ‘click to chat’-knop op websites en Facebook-advertenties. De ‘Klik-naar-WhatsApp’-advertenties worden later deze maand over een deel van de wereld beschikbaar, maar nog niet in de Europese Unie en India.

Kijk ook: meer handige functies in WhatsApp-groepen.