Branded

Deze ijskar stuurt je een notificatie

9 augustus 2018 00:00

Je collega’s trakteren op een ijsje? De startup Nijsje laat je via een app weten als er een ijskar in de buurt is. In Amsterdam en Haarlem is het al een succes, waarna het jonge bedrijf nu zijn pijlen richt op andere grote studentensteden.

Renden kinderen vroeger naar buiten als ze de bel van de ijscoman hoorden, tegenwoordig krijg je een notificatie op je smartphone. Als de startup Nijsje met een van zijn ijskarren in jouw buurt rondrijdt, krijg je daar via een app een bericht van. Je kunt zelf naar de fietsende ijskar toekomen, maar vanaf vier ijsjes komt de kar ook naar jou toe. 

Nijsje rijdt momenteel met zes tot ijskar omgebouwde elektrische bakfietsen rond in Amsterdam en Haarlem. Maar dat moeten er snel meer worden. "We willen volgend jaar uitbreiden naar Rotterdam, Den Haag en Leiden", vertelt Nijsje-oprichter Bashar Al Badri. Binnen vier jaar hoopt hij op 200 mobiele ijskarren. 

Studenten

De ondernemer heeft alle grote studentensteden in het vizier. "Studenten vinden het de ideale vakantiebaan. Ook leren ze zo zelf ondernemen." Nijsje werkt nu al met studenten in zelfsturende teams. “Ze zijn enthousiast over hun baan en hebben heel veel goede ideeën.” . 

Dat model hoopt Al Badri uit te breiden door samen te werken met studentenverenigingen. "We praten met verenigingen over het starten van franchise. Zij kunnen dan alles gebruiken wat wij aanbieden, en hoeven alleen te zorgen voor de verkoop, het rooster en het vinden van collega’s."

Promotie

Of hij deze warme zomer zag aankomen? "Ja natuurlijk, ik heb Milieukunde gestudeerd," lacht Al Badri, daags na weer een druk weekend. Zo genoten strandgangers in Zandvoort en Bloemendaal zondag van gratis Nijsje-ijs bij een promotie-actie voor Bright Day, het grootste techfestival van Nederland. 

Zo’n promotie-actie met gratis ijsjes, is niet alleen maar leuk, vertelt Al Badri. "Uit onderzoek blijkt dat mensen als ze iets lekkers consumeren een positieve herinnering aan een locatie of een product over houden. Het blije gevoel koppel je aan datgene dat wordt gepromoot." 

Ondernemers kunnen bij Nijsje ook zelf een ijskar huren of kopen en krijgen dan het ijs geleverd. Ze kunnen dan ook de Nijsje-app gebruiken. 

Eigen smaken

Het ijs van Nijsje komt van de ambachtelijke Italiaanse ijsmaker Otelli in Haarlem. Maar Nijsje wil ook een eigen ijslabel lanceren, met regelmatig unieke smaken, naast de bekende vanille en chocola. "We willen eigen smaken uitbrengen, waarmee we kunnen verrassen. Welke dat worden? Dat gaan wij deze winter zorgvuldig kiezen." 

Na de zomer praat Al Badri ook verder met investeerders en banken over zijn ambitieuze groeiplannen. "Als je ziet hoe het deze zomer gaat, dan komt het zeker goed."