Beeld © EPA
Beeld © EPA
Netwerk urenlang plat

Landelijke Vodafone-storing is opgelost

9 augustus 2018 21:00

Klanten van Vodafone konden donderdag door een landelijke netwerkstoring urenlang niet bellen of internetten. De storing is aan het begin van de avond opgelost. Wie geen verbinding krijgt, moet zijn telefoon herstarten.

Sinds 11 uur vanochtend stroomden er duizenden klachten van Vodafone-gebruikers vanuit het hele land binnen. Later op de middag meldde Vodafone dat de oorzaak van de problemen zou zijn verholpen, maar veel klanten konden tot in de loop van de avond niet bellen of internetten.

De storing werd veroorzaakt door een korte onderbreking in het interne Vodafone-systeem dat ervoor zorgt dat telefoongesprekken bij de juiste persoon uitkomen.  

Na anderhalf uur meldde Vodafone dat de oorzaak was verholpen, maar dat was te vroeg gejuicht. Het probleem bleek hardnekkig. De systemen moesten op gang komen en daardoor ontstonden wachtrijen, aldus de provider.

Geen compensatie

Aan het begin van de avond was de storing verholpen. Een compensatie zit er volgens Vodafone niet in. Wettelijk hoeft er pas te worden gecompenseerd als de storing langer dan twaalf uur heeft geduurd en dat was niet het geval.

Vodafone raadt klanten die nog steeds problemen hebben aan om hun telefoon te herstarten. 

4,8 miljoen mobiele klanten

Vodafone heeft 4,8 miljoen mobiele klanten in Nederland. 4,1 miljoen daarvan hebben een abonnement, daarnaast zijn er nog 700.000 pre-paid-klanten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Tele2 compenseert klanten na lange storing in buitenland