Franchisers van Domino's Pizza spelen slim in op de populariteit van games. Beeld © Domino's
Franchisers van Domino's Pizza spelen slim in op de populariteit van games. Beeld © Domino's
Nieuws

Domino's werft jonge pizzabezorgers met Fortnite

4 september 2018 14:39

Het online schietspel Fortnite is een regelrechte hit en daar speelt de marketingafdeling van Domino's op in. In een vacature op Facebook laat de pizzaketen zien waarom werken bij Domino's zo geschikt is voor Fortnite-fans.

Dat werkt, blijkt wel uit de vele likes en shares op de Facebookpagina's van lokale pizzeria's. In totaal heeft de post bijna 3000 reacties, vertelt marketeer Maurice Schut van Domino's. Hij bedacht de actie.

"Net als andere bedrijven zijn we hard op zoek naar personeel", vertelt Schut. "Pizzabezorgers zijn vaak jonge jongens en veel van hen spelen Fortnite. Ik hoorde mijn collega's vertellen over de game en zo maakte ik de koppeling."

Pizzabezorger als ideale baan voor gamers

De advertentie bestaat uit een speciale Fortnite-outfit met daarop het logo van Domino's. In de post belooft Domino's nieuwe fietsbezorgers een gratis Battle Pass, genoeg tijd om een 'Victory Royale' te halen en collega's die ook Fortnite spelen.

De franchisenemers van Domino's hebben per regio een marketingafdeling. Regiomarketeer Nick Kutscher zag de Facebook-vacatures van collega Schut en besloot hem ook te plaatsen op de pagina's van Domino's Enschede, Amersfoort en Zwolle.

"Het aantal sollicitaties steeg meteen", vertelt hij. Dat verbaast hem niks. "Fortnite is heel populair op dit moment. Mijn broertje en al zijn vrienden spelen het. We krijgen veel reacties. Ook negatieve, maar zelfs die dragen weer bij aan het bereik van het bericht."

47 sollicitaties

Kutscher weet de exacte cijfers niet voor zijn regio, maar in de omgeving Eindhoven zijn volgens Schut 47 sollicitaties binnengekomen. "Bij de normale personeelsadvertenties is het aantal meestal veel lager."

De marketingafdeling van Domino's speelt al langer in op de populariteit van games. Zo is Domino's in het Verenigd Koninkrijk sponsor van e-sports-organisatie Gfinity. E-sports zijn competities in online games en ze zijn razend populair onder jongeren wereldwijd.

Populariteit van gaming

Volgens onderzoeksbureau Nielsen heeft 40 procent van de Nederlandse jongeren in de leeftijd 14 tot 35 jaar afgelopen jaar e-sports gekeken, een event bezocht of nieuws over gamecompetities gevolgd. Expert Sebastiaan Westerhout van Nielsen Sports Nederland noemt e-sports een 'ideaal platform voor merken om millennials te bereiken'. Volgens Westerhout moet het wel een geloofwaardige koppeling zijn tussen merk en game.

In het onderzoeksrapport noemt hij kabelmaatschappij Ziggo als goed voorbeeld. "Ze organiseerden onder meer een e-battle in een volle Amsterdam Arena en zetten Ajax-e-sporter Dani Hagebeuk als eerste kampioen van de E-Divisie op een voetstuk."

Meer op rtlz.nl: