Beeld © Getty Images
Beeld © Getty Images
Nieuws

'Apple en Samsung profiteren van opkomst Ikea in tech'

27 september 2018 18:15

Van meubels en gehaktballen naar slimme lampen, stekkerdozen en bluetoothspeakers: Ikea begint trekjes te vertonen van een techbedrijf. Maar dat is geen gevaar voor de techreuzen als Apple, Samsung of Google. "Het versterkt de vraag juist naar nieuwe techproducten van die grote bedrijven."

Ikea bracht deze week slimme stekkerdozen op de markt. En sinds kort zijn er dus ook bluetooth-speakers van de blauw/gele-woongigant te koop.

Maar het is niet voor het eerst dat Ikea stappen richting de techwereld zet met smarthomeproducten. Drie jaar geleden kondigde Ikea al zijn eerste tafels en lampen aan waarmee je je telefoon kunt opladen.

Het zijn producten die je eerder zou verwachten van Apple, Samsung en Philips. Maar daarmee is Ikea nog geen concurrent voor de techreuzen. Het zorgt eigenlijk vooral voor kansen voor die technologiebedrijven, legt analist Ben Wood van CCS Insights uit.

Betaalbare technologie

"Als Ikea draadloos opladen mogelijk maakt of slimme lampen verbindt met slimme assistenten van Google en Apple dan is dat goed nieuws voor ze. Het zorgt ervoor dat technologie een meer centrale rol speelt in de huizen van mensen. En dat doet Ikea met betaalbare producten."

En dat versterkt juist de vraag naar nieuwe producten van de techgiganten, zegt Wood. "Want Apple gaat nooit voor 75 euro een lamp op de markt brengen waarmee je ook je telefoon kunt opladen. Voor dat geld komen ze hun bed niet eens uit."

Tech-reuzen profiteren

Door je smartphone op te laden via goedkopere Ikeaproducten kun je wel langer gebruik maken van die dierbare technologie. "Je kunt dan nog meer uit je smartphone halen en daarmee wordt die nog waardevoller voor je. Goed nieuws voor hen dus."

Het is volgens de analist een 'fascinerende stap' voor Ikea. Het bedrijf wil natuurlijk relevant blijven. Ikea springt goed in op de trend van met elkaar communicerende apparaten en dingen. 

"Ikea denkt dat nieuwe technologie waarde kan toevoegen aan hun kernproducten. Het reflecteert een trend in de samenleving. Technologie speelt een steeds prominentere rol in ons dagelijks leven."

Ikea is geen tech-bedrijf

Tijd voor een opsomming. Ikea verkoopt bluetoothspeakers, slimme lampen en spullen om je telefoon draadloos op te laden. Het bracht ook een app uit waarmee je virtueel kunt zien hoe je nieuwe meubels in je huiskamer, via augmented reality. Daarnaast maakten ze een winkel in virtual reality en gaan ze samenwerken met de slimme speakerfabrikant Sonos.

Dat lijkt sterk op een brochure van een techbedrijf. Maar dat is Ikea vooralsnog niet, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit.

"Ze werken samen met techbedrijven en ze brengen techproducten uit. Maar dat is voor mij geen bewijs dat het een techbedrijf is", zegt ze.

Boot gemist

Dat Ikea stappen zet op technologiegebied is volgens Koelemeijer deels noodzaak. "Er is concurrentie uit alle hoeken. Ikea is heel groot en succesvol. Maar er wordt geknabbeld aan de formule."

Dat komt omdat het bedrijf de boot gemist heeft op het gebied van internetverkoop. "Ze deden online echt te weinig en hebben concurrentie van grote jongens, zoals Amazon."

Elke Ikea heeft er bijna een: de ballenbak.

Meer consumenten bereiken

Het antwoord op die concurrentie ligt deels in technologische ontwikkelingen. Niet alleen in de producten, maar ook om de ervaring van consumenten met Ikea te verbeteren.

Koelemeijer: "Ze moesten ook echt stappen maken om consumenten te bereiken die zich via mobiele telefoons oriënteren. Dat hebben ze ook wel gedaan. Bijvoorbeeld met chatbot Anna en de augmented reality-app."

Maar Ikea moet meer en daarom zet ze dus in op onder meer smarthome-artikelen. In de toekomst zal het bedrijf ook meer gaan samenwerken met techbedrijven, verwacht Koelemeijer, net als de concurrerende meubelzaken in binnen- en buitenland.

"Steeds meer retailmerken zullen in de toekomst techpartners vinden, omdat ze het anders niet redden. De grote bedrijven doen dat al steeds meer, want daarmee maken ze optimaal gebruik van de mogelijkheden die er zijn."

Toekomstbestendig

Ook analist Wood verwacht dat Ikea de komende tijd nadrukkelijker in zal zetten op het toepassen van technologie in het bestaande assortiment. "Ze zullen ook apparaten in de keuken slim willen maken, door ze met internet te verbinden. De keuken wordt ongetwijfeld de volgende stap."

Wood denkt, net als Koelemeijer, dat het Zweedse bedrijf daarom ook de banden met de techbedrijven nog verder zal aanhalen. En dat zal niet bij Apple of Google blijven. "Ikea zal er niet één uitkiezen, maar samenwerkingen aangaan met iedereen. Een beetje zoals Sonos ook doet. Waarom zouden ze hun markt willen beperken tot één markt?"

Juist die gedachtengang heeft het bedrijf geholpen om een stapje voor te blijven op de concurrentie, zegt Wood. "Door al deze technologie ziet het er modern en toekomstbestendig uit."