Reclame-ombudsman: distracted boyfriend is seksistisch
Zweden

Reclame-ombudsman: distracted boyfriend is seksistisch

28-09-2018 13:58 Laatste update: 14:09

De Zweedse reclamewaakhond heeft een internetbedrijf op de vingers getikt dat de distracted boyfriend-meme had gebruikt op Facebook.

In de Bright 25 van 2017 kreeg de distracted boyfriend-meme een eervolle vermelding. De afbeelding van een jongen die zich tot ontzetting van zijn vriendin omdraait om naar een in het rood geklede voorbijgangster te kijken, was volgens ons een mooi voorbeeld van nerd-cultuur.

De Reklamombudsmannen, de Zweedse toezichthouder op de reclamebranche, meent daarentegen dat gebruik van de afbeelding seksistisch is. Volgens de toezichthouder is de afbeelding niet alleen seksistisch voor vrouwen die als lustobjecten worden afgeschilderd, maar ook discriminatoir jegens mannen. Van hen wordt immers ook een "stereotype beeld" geschetst, waarbij zij "naar vrouwen kijken alsof ze inwisselbaar zijn", meldt de BBC.

Uitgemolken

De Reklamombudsmannen ontving vijftien klachten over het internetbedrijf Bahnhof dat de foto een half jaar geleden gebruikte om vacatures onder de aandacht te brengen. De toezichthouder gaf het bedrijf een tik op de vingers, al blijft die verder zonder gevolgen. Bahnhof krijgt geen boete opgelegd, omdat de Reklamombudsmannen geen sancties kan opleggen.

Bahnhof laat de advertentie op Facebook staan. In een nieuw bericht schrijft het bedrijf dat iedereen die de nerd-cultuur kent, de meme begrijpt. Desondanks trekt Bahnhof wel het boetekleed aan: het bedrijf vindt dat het straf verdient wegens het gebruik van een 'oude, uitgemolken' meme.