Instagram test delen locatie-informatie met Facebook
Privacy

Instagram test delen locatie-informatie met Facebook

05-10-2018 08:57 Laatste update: 08:57

Instagram test een nieuwe optie waarbij Facebook toegang krijgt tot de locatiegeschiedenis van de foto-app.

Dat ontdekte app-onderzoeker Jane Manchun Wong. Tegenover TechCrunch verklaart een woordvoerder van Facebook dat Instagram op dit moment nog geen locatiegeschiedenis bijhoudt. De woordvoerder sluit echter niet uit dat daar in de toekomst verandering in komt. "We werken vaak aan ideeën die zich op termijn ontwikkelen."

Advertenties op basis van locatie

Toegang tot de Instagram-locatiegeschiedenis zou Facebook in staat stellen om ook in andere apps advertenties aan te bieden die gericht zijn op gebruikers die zich op een bepaalde plaats bevinden – interessant voor restaurants of winkels die nieuwe klanten willen trekken die toch al in de buurt zijn.

1 miljard gebruikers

Eind vorige maand maakten Instagram-oprichters Kevin Systrom en Mike Krieger bekend dat zij bij Facebook vertrekken. Volgens ingewijden ergeren de twee zich ergeren aan de bemoeienis van Facebook-ceo met hun fotodienst.

Deze zomer maakte Instagram bekend dat de fotodienst elke maand een miljard actieve gebruikers heeft. Hoeveel omzet Instagram precies binnenbrengt voor Facebook is onbekend. Marktonderzoeker eMarketer schat dat de fotodienst dit jaar alleen al in de VS goed is voor 5,5 miljard dollar aan reclame-inkomsten. 

Volg Bright ook op Instagram