Omzet mobiele apps Netflix stijgt 90 procent
Kassa voor Apple

Omzet mobiele apps Netflix stijgt 90 procent

12-10-2018 15:17 Laatste update: 15:29

De mobiele apps van Netflix hebben in het derde kwartaal bijna een kwart miljard dollar aan omzet gegenereerd.

Alleen enkele populaire games zijn goed voor een hogere omzet, blijkt uit cijfers van Sensor Tower. Volgens de onderzoeker waren de Netflix-apps goed voor een wereldwijde omzet van 243,7 miljoen dollar. Dat is 90 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar toen de Netflix-apps een bruto-omzet van 128,4 miljoen dollar genereerden.

De flinke omzetstijging van Netflix is opmerkelijk, omdat Netflix het sinds mei niet meer mogelijk maakt voor nieuwe of terugkerende gebruikers om af te rekenen via de Android-appstore Google Play.

Ook maakte Netflix het voor nieuwe abonnees in verschillende landen onmogelijk om te betalen via Apple. In plaats daarvan krijgen ze een mobiele webpagina voorgeschoteld van Netflix zelf. De tv-dienst hoopt zo meer in eigen zak te houden. Apple pakt in het eerste jaar 30 procent van het abonnementsgeld en daarna 15 procent.

Facebook

In totaal gaven mobiele gebruikers wereldwijd 18,2 miljard dollar uit aan apps in het derde kwartaal, stelt Sensor Tower. Dat is 23 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De App Store van Apple zorgt voor het leeuwendeel van de omzet: 12 miljard.

De topdrie van populaire apps is geheel met WhatsApp, Facebook Messenger en Facebook geheel in handen van Facebook. Op vier staat de sociale-video-app TikTok, terwijl Instagram (ook van Facebook) op nummer vijf staat.

Zo maakt Netflix kijken op mobiel aantrekkelijker

Meer tech-video's? Subscribe je op het Bright YouTube-kanaal