Ministerie hield cruciale informatie achter over veiligheid van stint
Stintverbod

Ministerie hield cruciale informatie achter over veiligheid van stint

17-10-2018 14:20 Laatste update: 17:45

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft cruciale informatie over de veiligheid van de stint achtergehouden. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.

De minister informeerde de Tweede Kamer onvolledig, door selectieve passages uit een nog geheim NFI-rapport te delen met de Tweede Kamer. Zo blijkt dat een potentieel veiligheidsprobleem van de stint bij een klein percentage van de 3500 stints kan optreden. Toch mag sinds 2 oktober na een beslissing van de minister geen enkele stint de weg op. De stints zijn minder onveilig dan het ministerie deed voorkomen. Veel kinderopvangorganisaties hebben nu problemen met het vervoer van kinderen, omdat 3500 stints niet mogen rijden. 

Twijfels over zorgvuldigheid

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt nu dat in de brief van de minister aan de Tweede Kamer en het bijbehorende 'feitenrelaas' van haar Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), cruciale informatie is weggehouden. Dit geldt ook voor informatie over andere 'incidenten'. Daarnaast bestaat twijfel over de zorgvuldigheid van de verslagen van ILT-inspecteurs.

In het feitenrelaas van de ILT wordt gesuggereerd dat de elektrische bolderkar op hol kan slaan en dat daar op dat moment dan amper iets aan te doen is. De fabrikant bestreed deze constatering van de ILT al eerder, en noemde dat op basis van eigen onderhoudsgegevens statistisch uitgesloten.

Klein percentage

Nu blijkt dat ook het NFI een oplossing ziet voor het op hol slaan van een stint. 'Pas door het loslaten of volledig terugdraaien van de gashendel (kan) de snelheid van de stint eenvoudig wordt teruggebracht naar nul'. Met andere woorden: de stint kan gewoon tot stilstand worden gebracht door de bestuurder. Deze passage heeft de ILT weggelaten.

Slechts bij een klein percentage van de stints zou er mogelijk een probleem kunnen zijn, aldus het NFI, namelijk als bij een draadbreuk de ingebouwde schakelaar ('microswitch') niet werkt. Alleen in die gevallen zou de elektronische bolderkar alleen nog door het omdraaien van de contactsleutel kunnen worden gestopt. Dit probleem kan volgens het NFI eenvoudig worden aangepast. Volgens bronnen gaat het bij de NFI-rapportage om een onderzoek van anderhalf kantje, en gaat het voorlopig om een 'werkhypothese'. 

Het NFI-rapport werpt een nieuw, opmerkelijk licht op het besluit om alle stints te verbieden. Morgen dient in Utrecht een kort geding van een kinderopvang in Almere tegen het besluit van de minister. Hierin gaat het om de vraag of de minister voldoende rekening heeft gehouden met kinderopvangorganisaties, of haar besluit juridisch door de beugel kan, en of de bewijsvoering van de ILT wel stevig genoeg is voor de ingrijpende beslissing.

Problematische veren al vervangen

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat het feitenrelaas van de ILT vatbaar is voor veel kritiek. Zo stelt de ILT dat er problemen kunnen ontstaan door het afbreken van de veer in de gashendel. Wat minister en ILT de Tweede Kamer niet hebben gemeld, is dat bij 500 stints waar dat mogelijk zou kunnen spelen, in de afgelopen periode de veer al is vervangen. Dit geldt ook voor de bolderkar die betrokken was bij het ongeluk in Oss; die kreeg in juli van dit jaar een nieuwe veer. Het feitenrelaas van de ILT bevat daarnaast veel onjuistheden.

Ook valt op dat de inspectie schermt met een proces-verbaal van drie meldingen van incidenten met stints in Amsterdam, eind september. Degene die de melding deed, heeft geen proces-verbaal ondertekend omdat betrokkene bang was dat de melding alleen werd gebruikt om de stint van de weg af te halen. 

Aanvullende bevindingen

Opmerkelijk is ook dat de inspectie zich verder vooral baseert op 'aanvullende' bevindingen van anderen. Zo heeft een medewerker van het bedrijf Strukton – dat de stint gebruikt voor goederenvervoer – op eigen initiatief op 29 september een analyse gemaakt van mogelijke problemen van de stint en overhandigd aan de politie. Strukton laat formeel aan RTL Nieuws weten: "Het komt niet vanuit ons, het zal een persoonlijke noot zijn geweest."

 

'Ongeval had voorkomen kunnen worden'

Verder duikt een nieuw stuk op over meldingen van kinderdagverblijf Smallsteps in Delfzijl. Dat kinderdagverblijf had de week voor het ongeluk in Oss tot twee keer toe problemen met de stint en liet die onderzoeken. Hoewel de oorzaak van het drama in Oss onduidelijk is, zeggen medewerkers van Smallsteps dat dat ongeval voorkomen had kunnen worden. Volgens een woordvoerder van Smallsteps gaat het hier 'om de mening van de medewerkers'.

Hoe werkt zo'n stint?

Reacties

De jurist van het kinderdagverblijf in Almere, dat het kort geding heeft aangespannen, wil voor de rechtszaak niet in gaan op de inhoud van de documenten en het onderzoek van RTL Nieuws. "Wat mijn cliënt en ik hiervan vinden zullen we inbrengen in de rechtszaal. Voor mij staat eigenlijk wel vast dat de minister dit ingrijpende besluit niet had mogen nemen, en zeker niet met zo’n twijfelachtige onderbouwing", zegt Werner van Bentem.

De fabrikant van de Stint, Edwin Renzen, reageert terughoudend. Zijn bedrijf heeft een uitgebreide schriftelijke reactie ingediend bij het ministerie, waarin de bevindingen van de ILT worden tegengesproken, en wordt aangekondigd dat het ministerie aansprakelijk zal worden gehouden. Renzen: "Ik voel er niets voor om met modder te gooien. Het klopt dat wij de bevindingen van het ILT weerleggen. Maar veel belangrijker vind ik het om weer in gesprek te raken met het ministerie over een goede oplossing voor het vervoer van kinderen naar de kinderopvang. Daar heeft iedereen belang bij.”

Minister Van Nieuwenhuizen gaat niet in op onze vragen over waarom ontlastende delen van het NFI-rapport niet zijn gepubliceerd. In een reactie zegt ze: "Ik deel de conclusie van RTL niet. De eerste voorlopige resultaten van het onderzoek van de ILT, die ik ook heb gedeeld met de Tweede Kamer, laten zien dat onderdelen van de stint mankementen kunnen vertonen. We sluiten geen compromissen als het gaat om veiligheid. Daarom heb ik besloten de stint voorlopig te schorsen."