Tim Cook tijdens zijn toespraak in het Europees Parlement. Beeld © ANP
Tim Cook tijdens zijn toespraak in het Europees Parlement. Beeld © ANP
Nieuws

Apple-ceo Tim Cook haalt uit naar datahonger van techreuzen

24 oktober 2018 15:30

Apple-ceo Tim Cook heeft zijn concurrentie flink bekritiseerd voor het onnodig verzamelen van gebruiksgegevens. Zonder de namen Facebook en Google te noemen, haalt hij uit naar bedrijven die geld verdienen dankzij gebruiksgegevens.

De hoeveelheid gegevens die bedrijven over gebruikers verzamelen zou ons 'erg ongemakkelijk' moeten maken, zei de Apple-topman vandaag in een speech op het International Conference of Data Protection and Privacy Commissioners, een conferentie voor privacytoezichthouders en databeschermingsautoriteiten in Brussel.

"Deze hoeveelheid persoonlijke gegevens dienen alleen de bedrijven die ze verzamelen om hen rijker te maken", aldus Cook.

Door de hoeveelheid data die wordt verzameld, is een systeem ontstaan waarbij 'onze eigen informatie, van het dagelijkse tot het persoonlijke, tegen ons wordt gebruikt met grote nauwkeurigheid', zegt hij.

Apple verdient ook aan gegevens

De oproep is misschien nobel te noemen, maar is tegelijkertijd dubbel. Want Apple verdient, ondanks dat Cook zegt dat privacy een fundamenteel mensenrecht zou moeten zijn, ook gewoon een deel van zijn geld met advertenties en het daarbij behorende verzamelen van gegevens van internetgebruikers om zo gericht mogelijk te adverteren.

Dat gebeurt niet direct, maar bijvoorbeeld wel door geld te vragen aan Google voor het instellen van Google als standaardzoekmachine in Apples internetbrowser Safari.

Miljarden dollars

Volgens analisten van Goldman Sachs verdient Apple daar behoorlijk aan. In 2018 zou dat gaan om 9 miljard dollar en loopt dat volgend jaar op naar 12 miljard dollar.

Als dat klopt, dan verdient Apple daar meer mee dan dat het overhoudt aan abonnementsgelden voor de muziekstreamdienst Apple Music en iCloud.

Dat bedrag zou aanzienlijk lager uitvallen als bedrijven zoals Google, niet heel goed zouden weten hoe ze met bepaalde advertenties de interesse van de doelgroep weten te trekken. En dat is precies waar die gebruiksgegevens voor dienen.

Er zijn ook zoekmachines die een stuk beter zijn voor de privacy van internetgebruikers. Cook zou bijvoorbeeld ook voor de privacyvriendelijke zoekmachine DuckDuckGo kunnen kiezen. 

Privacywet in de VS

In zijn speech juicht Cook de komst toe van AVG, de strengere europese privacywet die eerder dit jaar van kracht werd.

Hij pleit voor de komst van een vergelijkbare wet in de VS en hoopt ook dat andere landen het Europese voorbeeld volgen. "Het is tijd dat de rest van de wereld jullie voorbeeld volgt. Wij steunen een federale privacywetgeving in de VS", aldus Cook.