WhatsApp gaat reclames tonen in de Status-functie
Verdienmodel

WhatsApp gaat reclames tonen in de Status-functie

01-11-2018 09:01 Laatste update: 21:20

WhatsApp gaat toch reclames tonen om geld te verdienen: de advertenties komen in de Status-functie van de chat-app te staan.

WhatsApp was tot nu toe altijd vrij van advertenties. Sommige gebruikers is in het verleden wel gevraagd om een klein bedrag te betalen voor de dienst, maar daar is WhatsApp inmiddels mee gestopt. Nu gaat WhatsApp advertenties tonen in de Status-functie, zegt WhatsApp-topman Chris Daniels tegen Indiase media, meldt NDTV.

De Status-functie lijkt op Instagram Stories en laat gebruikers ook rechtopstaande foto's of video's uploaden die na 24 uur weer verdwijnen. Instagram, net als WhatsApp eigendom van Facebook, toont al langere tijd reclames tussen Stories van gebruikers.

Het is niet bekend hoeveel gebruikers de Status-functie in Nederland heeft. Facebook maakt niet vaak bekend hoeveel mensen Status gebruiken. In 2017 zou dat aantal op 175 miljoen dagelijkse gebruikers hebben gelegen. Wel is duidelijk dat WhatsApp veruit de populairste berichtendienst onder Nederlanders is.

Omstreden reclames

Het tonen van reclames in WhatsApp is lange tijd omstreden geweest. WhatsApp-oprichter en voormalig CEO Jan Koum beloofde dat er nooit reclames in WhatsApp getoond zouden worden, toen het bedrijf in 2014 voor 19 miljard dollar door Facebook werd overgenomen.

Ook beloofde Facebook dat het de data van WhatsApp-gebruikers niet zou combineren met hun Facebook-profiel om zo gerichter te kunnen adverteren.

Vertrokken oprichters

Facebook is inmiddels op beide beloftes teruggekomen. De twee oprichters van WhatsApp zijn inmiddels vertrokken. Oprichter Brian Acton vertrok in 2017, mede omdat hij niet wilde dat Facebook in WhatsApp zou gaan adverteren. Het is niet openbaar gemaakt waarom Jan Koum het bedrijf heeft verlaten.

Onlangs vertrokken ook de twee oprichters van Instagram bij Facebook. Volgens ingewijden zou toen de toenemende bemoeienis van Facebook-CEO Mark Zuckerberg de reden zijn geweest. Nu Facebook door stagnerende gebruikscijfers en een reeks privacy-schandalen minder aantrekkelijk wordt, zou Zuckerberg meer willen verdienen aan de bedrijven die hij heeft overgenomen.

Zo werkt WhatsApp Status

Meer tech-video's? Volg het Bright YouTube-kanaal