Beeld © Getty Images
Beeld © Getty Images
RTLZ

Apple verkoopt iets meer iPhones, waarschuwt voor laatste kwartaal

1 november 2018 22:33

Apple heeft het afgelopen kwartaal 46,9 miljoen iPhones verkocht, net iets meer dan het deed in dezelfde periode vorig jaar. De omzet van de iPhone-fabrikant steeg met 20 procent. Maar de voorzichtige verwachtingen van het bedrijf voor het belangrijke laatste kwartaal, voldoen niet aan de verwachtingen van Wall Street.

De omzet kwam in het afgelopen kwartaal uit op 62,9 miljard dollar en er werd een winst geboekt van 14,1 miljard dollar, blijkt uit de cijfers die de iPhone-fabrikant na het sluiten van de beurs bekend maakte.

Apple voorspelde zelf een omzet tussen de 60 en 62 miljard dollar, terwijl analisten rekenden op 61,43 miljard dollar. Ze verwachtten ook dat de verkoop van het aantal iPhones grotendeels gelijk zou blijven.

In dezelfde periode vorig jaar boekte het bedrijf uit Cupertino een omzet van 52,6 miljard dollar. De winst bedroeg toen 10,6 miljard dollar.

Verwachtingen voldoen niet

Met alle feestdagen in ogenschouw is het laatste kwartaal van het jaar erg belangrijk voor Apple. Met de nieuwe telefoons die het bedrijf in september uitbracht en de deze week aangekondigde nieuwe iPad Pro, Macbook Air en Mac Mini, hoopt Apple daar van te profiteren. 

Maar het bedrijf verwacht in het huidige kwartaal op een omzet van tussen de 89 miljard en 93 miljard dollar, terwijl Wall Street gemiddeld een omzet van 93 miljard verwacht.

Apple-ceo Tim Cook verklaart de voorzichtige verwachtingen onder andere door te wijzen op de zwakkere groei in opkomende markten, en tegenwerkende wisselkoersen. Dat laatste zou de verwachtingen met 2 miljard dollar kunnen drukken. Daarnaast weet Cook niet of zijn bedrijf wel voldoende van de nieuwe producten kan maken om te voldoen aan de vraag. 

Prijs per iPhone

De omzet uit iPhones steeg ten opzichte van vorig jaar met 29 procent tot 37,2 miljard dollar. Per iPhone haalt het bedrijf steeds meer binnen. De gemiddelde verkoopprijs steeg naar 793 dollar. Dat is net iets onder de verwachtingen van analisten, die rekenden op een gemiddelde verkoopprijs van 800 dollar.

In het vorige kwartaal was de gemiddelde opbrengst 724 dollar per verkochte iPhone. Die gemiddelde opbrengst is belangrijk, omdat meer dan de helft van de totale omzet uit iPhones komt.

Tegelijkertijd neemt de groei van het aantal verkochte smartphones wereldwijd af. Marktanalist IDC denkt ook dit jaar het aantal verkochte smartphones daalt, net als in 2017. Steeds meer mensen hebben immers al een smartphone.

Het is overigens voor het laatst dat het Apple bekendmaakt hoeveel iPhones en iPads het verkoopt. Maar in een toelichting op de cijfers zegt cfo Luca Maestri dat die verkoopcijfers voor een kwartaal geen duidelijk inzicht geven in hoe het bedrijf het doet. 

Duurdere producten

Sommige analisten stellen dat het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld sinds vorig jaar duurdere iPhones is gaan bouwen, om de steeds minder hard stijgende verkoopcijfers op te vangen.

Overigens is die strategie terug te zien in alle productgroepen: de nieuwe iPad Pro, Mac Mini en Macbook Air. Al die producten zijn net een stukje duurder dan hun voorgangers. Dus ook al worden er gelijke aantallen verkocht, dan nog stijgt de omzet.

Met de iPhone X, het toestel dat in 2017 op de markt kwam, ging het bedrijf voor het eerst door de grens van 1000 euro voor een smartphone heen.

Minder iPads

De omzet uit de andere takken waarin het bedrijf actief is, stegen ook, met uitzondering van de verkoop van iPads. Er werden bijna 627.000 minder tablets verkocht en de opbrengst daalde met 15 procent.  

De categorie 'andere producten' groeide met procentueel het hardst, met 31 procent. Onder de categorie producten rekent Apple de verkoop van wearables zoals Airpods, Beats koptelefoons, de Apple Watch en de smartspeaker Home Pod. De omzet van 4,2 miljard dollar is zelfs hoger dan die uit de verkoop van iPads.

Grootse verwachtingen

De omzet uit diensten steeg met 17 procent tot bijna 10 miljard dollar. Onder die diensten vallen onder andere de opbrengst uit Apple Music, de verschillende clouddiensten, en de App Store.

Analisten hebben van deze tak grote verwachtingen. Zeker Apple Music, dat in drie jaar tijd zo'n 50 miljoen betalende abonnees binnenhaalde, wordt belangrijker. 

En daar komt dan mogelijk ook nog de tv-streamingdienst van Apple onder te vallen, waar al langer over gesproken wordt. Daarmee zou Apple steeds meer op diensten gaan leunen dan op de verkoop van hardware.

Volgens een Bloomberg-analist zou de dienstentak in 2022 goed moeten zijn voor een kwart van de omzet en 45 procent van de winst.