Archieffoto Beeld © iStock
Archieffoto Beeld © iStock
RTL Nieuws

Nederlanders voor miljoenen opgelicht door nepshops op sociale media

6 november 2018 10:08

Steeds meer mensen worden opgelicht via advertenties op sociale media. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) schat dat Nederlanders daardoor vorig jaar voor zo'n 5 miljoen euro het schip in zijn gegaan.

Die oplichting gebeurt op verschillende manieren: het kan zijn dat mensen producten bestellen (en betalen) die nooit worden geleverd of dat mensen producten van een heel andere kwaliteit of zelfs totaal iets anders krijgen opgestuurd. 

Vluchtig

Volgens de ACM zijn sociale media als Facebook en Instagram aantrekkelijk voor 'frauduleuze aanbieders'. Niet alleen maken we er vaker gebruik van, het is ook heel vluchtig. Mensen kunnen op vrijdag een website maken, die in het weekend promoten op sociale media en hem maandag weer sluiten.

Daarnaast zijn consumenten op sociale media minder kritisch. Ze zien iets leuks en beslissen direct om dat te kopen, zonder producten te vergelijken of eerst naar beoordelingen van de webshop te kopen. Omdat de advertenties er heel professioneel uitzien, gaan er bij de meesten ook geen alarmbellen af.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Enorme toename in nepwebshops, zo voorkom je oplichting

5 miljoen euro

Vorig jaar werden mensen bij online aankopen voor 50 miljoen euro opgelicht. Harde cijfers over oplichting via sociale media zijn er niet, maar de ACM schat dat het om 10 procent daarvan gaat, zo'n 5 miljoen euro, omdat 10 procent van de online aankopen via sociale media worden gedaan.

"De Consumentenbond schat zelfs dat één op de vijf advertenties frauduleus zijn, maar dat wordt door brancheorganisatie Thuiswinkel tegengesproken", zegt de ACM.

Reviews lezen

Een campagne van de ACM moet consumenten bewust maken van de risico's. De organisatie raadt aan om ook van advertenties op sociale media altijd de aanbieder te controleren. "Doe dat bijvoorbeeld door reviews over het bedrijf te lezen." Dat kun je bijvoorbeeld doen door de naam van de webshop te googelen.

Ook is het advies om altijd pas achteraf of verzekerd (bijvoorbeeld via Paypal of creditcard) te betalen. Op die manier weet je zeker dat je je geld niet verliest als een aanbieder inderdaad frauduleus is. Een derde advies is om screenshots te maken van de contactgegevens van de aanbieder en/of te proberen om de link te bewaren.