'Facebook overwoog geld te vragen voor data van gebruikers'
Data-verkoop

'Facebook overwoog geld te vragen voor data van gebruikers'

29-11-2018 09:39 Laatste update: 10:43

Facebook heeft enkele jaren geleden overwogen geld te vragen aan bedrijven voor toegang tot gegevens van gebruikers van het sociale netwerk.

Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal op basis van interne documenten. 

Het sociale netwerk zou hebben gekeken naar de mogelijkheden om adverteerders meer geld te vragen in ruil voor toegang tot meer informatie over gebruikers, zo zou uit e-mails blijken. Dat zou een radicale breuk zijn geweest met het beleid om nooit gebruiksgegevens door te verkopen.

Interne communicatie

De interne e-mails maken deel uit van een reeks interne communicatie die is onderschept door Britse parlementariërs. Volgens The Wall Street Journal worden de documenten volgende week vrijgegeven. De e-mails zijn verstuurd tussen 2012 en 2014.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg zei in april tijdens een hoorzitting in het Amerikaanse Congress dat Facebook ‘geen data doorverkoopt’. Hij vertelde niet of zijn bedrijf daar wel plannen voor had. Een woordvoerder van het sociale netwerk zegt tegen The Wall Street Journal dat er ‘veel interne discussies zijn gevoerd’ over een ‘duurzaam verdienmodel’. Facebook zegt uiteindelijk te hebben besloten geen data te verkopen. 

'Gesprekken met Amazon'

In een van de e-mails stelde een Facebook-medewerker voor dat bedrijven 250.000 dollar per jaar zouden moeten betalen om toegang tot bepaalde data te houden. In een andere mail schrijft een Facebook-medewerker dat er ‘strategische’ gesprekken werden gevoerd met Amazon om te voorkomen dat er in de toekomst minder data zou worden uitgewisseld. En nadat de Royal Bank of Canada had geklaagd over beperkte toegang tot gegevens van Facebook-gebruikers antwoordde een medewerker hoeveel de bank aan advertenties op het sociale netwerk zou gaan uitgeven.

De e-mails staan in rechtbankdocumenten uit een zaak tussen Facebook en de app-ontwikkelaar Six4Three. Dat Britse bedrijf klaagde Facebook in 2015 aan omdat diens databeleid concurrentiebeperkend zou werken. Het is overigens niet duidelijk of de e-mails afkomstig zijn van dezelfde persoon of van verschillende Facebook-medewerkers. 

Tips: pas deze Facebook-instellingen aan