Onderzoek naar dwingende 'cookiewalls' nieuwsmedia
Online privacy

Onderzoek naar dwingende 'cookiewalls' nieuwsmedia

30-11-2018 11:27 Laatste update: 12:34

De websites van veel nieuwsmedia zijn niet te bezoeken zonder dat je alle cookies accepteert, ook de cookies waarmee je online wordt gevolgd. De Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt of zo'n zogeheten 'cookiewall' in strijd is met de privacywet.

Dat bevestigt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) na vragen van RTL Nieuws. Websites met een cookiewall verplichten bezoekers om alle cookies te accepteren, ook de zogeheten 'tracking cookies' waarmee je online wordt gevolgd.

Veel nieuwsmedia, waaronder De Telegraaf, Volkskrant, Trouw, het AD, GeenStijl en ook RTL Nieuws, hebben zo'n cookiewall. Deze websites kun je niet bezoeken zonder eerst alle cookies te accepteren - en dus ook jouw data te delen. En dat is mogelijk in strijd met de wet, stelt de privacyautoriteit. 

Vrije keuze

Volgens de AP is het 'zeer de vraag' of deze manier van toestemming verkrijgen 'binnen de eisen van de privacywet past'. "Mensen moeten een vrije keuze hebben en hun toestemming kunnen weigeren zonder nadelige gevolgen", legt Martijn Pols, woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens, uit.

"Het feit dat er geen toegang gegeven wordt tot een website zou uitgelegd kunnen worden als een manier van toestemming geven die niet aan de eisen voldoet." De AP is momenteel in overleg met de Europese privacyautoriteiten om een definitief standpunt te vormen over deze cookiewalls. 

Hoe werken tracking cookies?

Cookies zijn kleine bestandjes die tijdens het surfen op jouw pc of telefoon worden opgeslagen. Soms zijn ze nuttig, want ze onthouden bijvoorbeeld dat je ergens bent ingelogd. Maar ze worden ook ingezet om je online te volgen, en dit gebeurt met tracking cookies.

Met tracking cookies wordt je surfgedrag door een advertentiebedrijf in kaart gebracht en op basis van die gegevens worden gepersonaliseerde advertenties getoond. Lees je veel over mode en bezoek je vaak webshops? Dan krijg je sneller reclame voor kleding te zien. 

Sommige mensen vinden dat deze advertentiebedrijven inbreuk op hun privacy maken, omdat ze hen online volgen. Anderen vinden het juist fijn dat ze gepersonaliseerde advertenties krijgen, omdat ze die relevanter vinden.

Verdienmodel

Ook privacy-professional Michel Rijnders denkt dat de cookiewalls van nieuwsmedia in strijd zijn met de wet. Volgens hem zorgt de Europese privacywet ervoor dat het huidige verdienmodel waarmee nieuwswebsites gratis te bezoeken zijn, in het geding komt. 

"Uitgevers zullen hierdoor op zoek moeten naar nieuwe verdienmodellen", stelt Rijnders. "Tot nu toe lijken weinigen zich daarmee bezig te houden. Inbreuk op privacy zoals nu plaatsvindt lijkt voor hen nu de enige weg te zijn, maar dit is op de langere termijn niet houdbaar."