Beeld © ANP
Beeld © ANP
RTL Nieuws

Stint werkt aan terugkeer op de weg

2 december 2018 21:05

Het bedrijf achter de stint werkt achter de schermen aan technische aanpassingen van de elektrische bolderkar en hoopt begin volgend jaar de weg weer op te kunnen. Onderdeel van het plan is onder andere een nieuwe rijtraining voor bestuurders.

Ook moet de koper van het voertuig verplicht een 'Stint-certificaat' hebben van de verzekeraar bij wie het voertuig is verzekerd. Dit blijkt uit een brief die stint-fabrikant Edwin Renzen vandaag heeft verstuurd naar betrokken organisaties in de kinderopvang. RTL Nieuws beschikt over de brief.

Hoop

Renzen licht in de brief toe wat er achter de schermen is gebeurd, sinds de stint begin oktober door minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) van de weg werd gehaald vanwege ‘twijfels’ over de veiligheid. Die ontstonden na het dodelijk ongeluk op het spoor in Oss.

Renzen vroeg aanvankelijk faillissement voor zijn bedrijf aan, maar kon dat 'met hulp' intrekken. Er ontstond weer hoop, omdat de minister suggereerde dat ze wilde meewerken aan een terugkeer van de stint, en mogelijk een met 'tijdelijke' regeling zou komen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

D-day stint: 'Op hol geslagen. Ongeval. Te belangrijk. Nu overleg. Veel sterkte'

'Mooi kerstverhaal'

In de brief benadrukt Renzen dat er voor het bestaansrecht van de stint nu wel een ‘positief scenario’ nodig is. Het wachten is onder meer op onderzoeken van TNO en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), waarvan de uitkomsten deze maand worden verwacht. Die zouden op 18 december moeten worden besproken tijdens een debat in de Tweede Kamer. 

"Het kan zijn dat de minister voldoende is geïnformeerd en een keuze kan maken", dat zou een ‘mooi kerstverhaal’ zijn, aldus Renzen in de brief. "De stints zouden dan vanaf januari kunnen rijden." Hij houdt er ook rekening mee dat meer onderzoek nodig is. "Dan zou maart of april logischer zijn."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Stint-baas Edwin Renzen: 'Het voelt onrechtvaardig. Het doet pijn'

Opnieuw gekeurd

De fabrikant van de stint heeft samen met de branchevereniging Kinderopvang, Boink, de TU Eindhoven, Frieslandlease en met de verzekeraar voorstellen gedaan om de stint weer op de weg te krijgen. Er wordt ook gekeken naar aanpassingen van het ontwerp en levertijden van onderdelen. Welke technische wijzigingen definitief zullen worden doorgevoerd, hangt onder meer af van het TNO-rapport.

Renzen heeft zich steeds verzet tegen de ‘schorsing’ van de elektrische bolderkar. Uit de brief blijkt dat zijn bedrijf de stint opnieuw heeft laten keuren, bij een Duits instituut, en dat deze TÜV tot dezelfde conclusies komt als de Rijksdienst voor het Wegverkeer bij de toelating in 2011.

'Belangen helder'

Juist morgen is er een hoorzitting op het ministerie van IenW, waar organisaties in de kinderopvang hun bezwaren tegen het van de weg halen van de stint zullen toelichten. Renzen hoopt dat daarmee 'de belangen helder worden', en door de minister zullen worden 'meegenomen'.

Kinderdagverblijven in problemen door stint-verbod

'Met de handen in het haar'.