Beeld © ANP
Beeld © ANP
Nieuws

Stint is niet veilig genoeg en mag nu de weg niet op

13 december 2018 08:22

De stint is niet veilig genoeg om mensen mee te vervoeren. Dat blijkt uit onderzoek van TNO, dat vanochtend in Den Haag is gepresenteerd. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft besloten dat het voertuig voorlopig de weg niet op mag.

Na aanpassingen van de elektrische bolderkar moet opnieuw beoordeeld worden of de stint weer kan terugkeren op de weg. Het is nog niet bekend wat fabrikant Stint nu gaat doen.

Van Nieuwenhuizen schakelde TNO in na het ongeluk met een stint in Oss waarbij op 20 september vier kinderen omkwamen. Uit een eerste onderzoek bleek toen dat de kar 'potentiële veiligheidsrisico's' kende. Daarop haalde de minister de elektrische bolderkar van de weg.

Conclusies

TNO concludeert dat het veiligheidsniveau van de onderzochte voertuigen 'ontoereikend is voor personenvervoer'. Op deze zes punten scoort de stint onvoldoende:

  • Tijdens het rijden moet het voertuig veilig tot stilstand gebracht kunnen worden
  • Het voertuig mag niet onverwacht accelereren zodat de bestuurder de controle verliest
  • Het voertuig moet altijd handmatig naar een veilige plek geduwd te kunnen worden
  • Het voertuig moet altijd bestuurbaar zijn
  • Het voertuig mag nooit onverwacht hard remmen
  • Als er geen bestuurder is, moet het voertuig in de parkeerstand staan

Volgens het onderzoeksinstituut zijn er problemen met de rem van de stint en de lengte van de remweg. De onderzoekers constateren ook problemen met de gashendel. "Er treedt een onbeheersbare versnelling op als de nuldraad van de gashendel losraakt.''

Straling

Het onderzoeksbureau deed ook onderzoek naar de invloed van straling bij het spoor. Die bleek niet van invloed te zijn op de veiligheid. 

TNO doet de volgende aanbevelingen om de stint weer veilig te maken.

Toezicht ontbrak

Vooral kinderdagverblijven zijn door de maatregel om de stint van de weg te halen getroffen. De kinderopvang gebruikt de stint voor het vervoer van kinderen. De stint werd in 2011 op de weg toegelaten. Daarna ontbrak elke vorm van toezicht. 

Minister Van Nieuwenhuizen zegt te begrijpen dat het besluit vervelende gevolgen heeft voor de gebruikers, vooral de kinderopvangsector. Maar de veiligheid staat volgens haar voorop. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Politie doet inval bij maker stint, onderzoek spoorongeluk duurt nog maanden

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tijdlijn stint: van veilige innovatie tot waardeloos schroot