Beeld © Getty Images
Beeld © Getty Images
Nieuws

'Facebook gaf andere techgiganten toegang tot gebruikersgegevens'

19 december 2018 11:53

Facebook heeft de grootste techbedrijven van de wereld meer toegang gegeven tot gegevens van gebruikers dan tot nu toe bekend was. Voor bedrijven als Amazon, Netflix, Spotify en Microsoft werd een uitzondering gemaakt op de gebruikelijke privacyregels, meldt The New York Times.

De krant kreeg 270 pagina's aan rapporten in handen uit Facebook's eigen systeem waarin staat wat er nu precies met welke partij is afgesproken over het delen van gebruikersdata. Ook sprak de krant met meer dan 60 mensen, waaronder voormalige werknemers van Facebook.

Volgens de krant is het belangrijkste resultaat uit het onderzoek dat Facebook handelt in gebruikersdata, ondanks nadrukkelijke beloften van Mark Zuckerberg dat Facebook geen gebruikersgegevens verkoopt.

Letterlijk klopt dat wel, schrijft de NYT, maar via de deals kregen partners meer toegang tot gebruikersgegevens dan Facebook tot nu toe toegaf.

Meer gebruikers

Van de deals profiteerden beide partijen: Facebook kon meer potentiële gebruikers bereiken via de andere techreuzen, en daarmee meer inkomsten halen uit advertenties.

Andersom: de bedrijven die toegang hadden tot meer data dan volgens Facebooks eigen privacyregels is toegestaan, konden hun eigen product zo verbeteren. Via de applicaties van de bedrijven konden zij door de gebruiksgegevens van honderden miljoenen mensen per maand grasduinen.

Toegang tot privéberichten

Streamingdiensten Netflix en Spotify kregen bijvoorbeeld toegang tot de privéberichten van Facebookers. Bing, de zoekmachine van Microsoft, kon de namen zien van alle vrienden van gebruikers. Andersom mocht webwinkel Amazon via vrienden de gebruiksnamen en mailadressen van andere Facebookers achterhalen.

In totaal wist de krant meer dan 150 deals te achterhalen op basis van de documenten. De oudste stamt uit 2010 en sommige zijn dit jaar nog van kracht gegaan.

Afspraak uit 2012

Met het delen van data is mogelijk een afspraak uit 2012 geschonden, toen Facebook aan toezichthouder Federal Trade Commission beloofde dat het geen gebruikersgegevens zou delen zonder daar nadrukkelijk om toestemming voor te vragen.

Facebook zelf meldt in een persverklaring dat het geen privacyregels heeft overtreden. De bedrijven waar het de deals mee sloot, moeten zich volgens het bedrijf gewoon houden aan de regels van Facebook.

'Geen afspraak geschonden'

"Voor de duidelijkheid: geen enkele afspraak gaf bedrijven toegang tot informatie zonder dat gebruikers daar toestemming voor hebben gegeven. Ook schond geen enkele overeenkomst de afspraak met de FTC uit 2012", benadrukt een woordvoerder. 

Het PR-bureau dat Netflix vertegenwoordigt in Nederland, Coopr, laat weten dat Netflix stelt nooit berichten van gebruikers te hebben ingezien of daar naar heeft gevraagd bij Facebook. "Door de jaren heen hebben we geprobeerd Netflix socialer te maken. Zo hebben we gebruikers in staat gesteld om hun favoriete shows via Messenger en Netflix aan vrienden te tippen. Dit was nooit zo populair, dus daar zijn we ook weer mee gestopt", laat een woordvoerder van Netflix weten. 

Cambridge Analytica

Facebook-oprichter en ceo Mark Zuckerberg verzekerde gebruikers en de Amerikaanse Senaat eerder dit jaar dat gebruikers totale controle hebben over alles wat ze delen op het sociale netwerk.

Zuckerberg moest verantwoording afleggen vanwege meerdere privacyschandalen bij het bedrijf, waaronder dat met Cambridge Analytica.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Fout Facebook: apps konden bij foto's die nog niet gepubliceerd waren