© Volkswagen

Volkswagen komt met mobiele laadpalen voor elektrische auto's
Enorme powerbank

Volkswagen komt met mobiele laadpalen voor elektrische auto's

27-12-2018 15:27 Laatste update: 16:48

Volkswagen heeft een manier gevonden om het groeiende aantal elektrische auto's van genoeg laadpalen te voorzien: laadpalen met een enorme batterij.

Volkswagen komt in 2019 met zijn eerste volledig elektrische auto en in 2022 wil het bedrijf een model van minder dan 20.000 euro op de markt hebben. Ook veel andere automerken maken de komende tijd de overstap naar elektrisch, en dus zijn er een stuk meer laadpalen nodig. Voor plekken waar ruimte of stroomtoevoer ontbreekt, heeft Volkswagen een alternatief bedacht: de mobiele laadpaal.

Volkswagen omschrijft zijn Mobile Charging Station een hele grote versie van een powerbank die mening smartphonegebruiker heeft om zijn telefoon bij te laden. Het laadstation van Volkswagen heeft een laadcapaciteit tot 360 kWh, volgens de automaker genoeg om tot vijftien auto's mee op te laden. Er kunnen tot vier elektrische auto's tegelijk worden opgeladen, afhankelijk van de laadtechniek. Ook kunnen er elektrische fietsen met het station worden opgeladen.

Opgeladen in 17 minuten

Dankzij snellaadtechniek kan een auto volgens Volkswagen in gemiddeld 17 minuten worden opgeladen, met een vermogen van maximaal 100 kW. De mobiele laadpalen kunnen volledig los worden ingezet, bijvoorbeeld bij tijdelijke festivallocaties waar geen stroomvoorziening aanwezig is. Maar de palen kunnen ook aangesloten worden op het reguliere stroomnet, en met 30 kW worden opgeladen. Zo heeft de laadpaal zelf en hoog vermogen, maar hoeft de stroomvoorziening ter plaatse niet te worden aangepast.

De laadpalen zijn gebaseerd op de Modular Electric Toolkit (MEB)-techniek van Volkswagen. Daarbij worden versleten accu's uit elektrische auto's gebruikt. Die bieden niet het constante vermogen dat nodig is voor in een auto, maar zijn voor de opslag van energie nog goed te gebruiken. De eerste mobiele laadpalen worden in de eerste helft van 2019 ingezet in het Duitse Wolfsburg, waar de Volkswagen-fabrieken staan. In 2020 moeten de laadpalen op grotere schaal worden geproduceerd.