Consumentenbond laat je klikken op non-nieuws
Consumentenbait

Consumentenbond laat je klikken op non-nieuws

04-01-2019 12:37 Laatste update: 19:44

Merijn Doggen

De Consumentenbond staat voor betrouwbaarheid en onafhankelijkheid. Maar met een almaar dalend ledental ontkomt ook de Consumentenbond niet aan schreeuwerige campagnes om aandacht.

De Consumentenbond waarschuwde deze week dat smartphones die je kan ontgrendelen met gezichtsherkenning gemakkelijk zijn te foppen met een goede pasfoto. En ja, dat klopt, maar het is geen nieuws. Bijna ieder Android-toestel waarschuwt hiervoor als je gezichtsherkenning wil instellen. En niet in hele lange teksten met kleine letter, maar vrij duidelijk. Check de foto’s hieronder van de Huawei Mate 20 Lite en de Motorola G6 Plus.

Er wordt uitgebreid gewaarschuwd dat gezichtsherkenning minder veilig is. Toch schreven vele journalisten en techsites over het onderzoek van de Consumentenbond en de waarschuwing, want ‘enge’ technologie scoort/klikt. Zeker bij mensen die er niet veel vanaf weten. Volgens de NOS was het zelfs een onderwerp in het achtuurjournaal waard en ook RTL’s EditieNL besteedde er aandacht aan. De Consumentenbond had immers uitgebreid onderzoek gedaan en is natúúrlijk hartstikke betrouwbaar en onafhankelijk.

Nee, niet altijd dus. Ook de Consumentenbond heeft er belang bij om in de aandacht te blijven. Ondertussen maakt de bond consumenten bang voor nieuwe technologie en worden telefoonmerken met dit soort onderzoeken onterecht in het verdomhoekje gezet. Bovendien wordt gezichtsherkenning door nieuwe technologieën snel betrouwbaarder en mogelijk veiliger dan een pincode of vingerafdrukscanner.

Minder leden

Door het dalende aantal leden is de bond steeds afhankelijker geworden van de verkoop van producten aan consumenten. Zo kan je testrapporten en boeken kopen. Andere inkomsten komen uit de hypotheekvergelijker, energie- en autoleasecollectieven, en ook telefoonabonnementen kan je via de Consumentenbond afsluiten.

De Consumentenbond kan dus wel wat aandacht en naamsbekendheid gebruiken. En dat is iets om in het achterhoofd te houden, voordat je je weer de stuipen op het lijf laat jagen door deze Haagse consumentenlobbyclub.