Ceo Tim Cook van Apple tijdens een productpresentatie in september. Beeld © Getty
Ceo Tim Cook van Apple tijdens een productpresentatie in september. Beeld © Getty
Nieuws

Apple kampt met chronisch gebrek aan enthousiasme: 'Klant heeft wat hij wil'

8 januari 2019 06:37

Achter de omzetwaarschuwing en dalende beurskoers van Apple schuilt een veel groter probleem. De gehele smartphone-industrie kampt met een chronisch gebrek aan enthousiaste klanten, zeggen analisten. "Velen denken dat ze hebben wat ze nodig hebben."

Voor het eerst in bijna twaalf jaar stuurde Apple afgelopen week een omzetwaarschuwing. In een zeldzaam relaas aan investeerders schreef topman Tim Cook dat vooral de afremmende economische groei in China en het handelsconflict tussen China en de VS de omzet van Apple pijn doen.

China is momenteel de op twee na grootste markt van Apple, dat circa 20 procent van zijn omzet uit het Aziatische land haalt. Dat kwam in het laatste fiscale jaar neer op bijna 52 miljard dollar aan omzet, voornamelijk via de verkoop van iPhones.

Vanwege de enorme omvang is China ook voor andere smartphonefabrikanten een lucratieve markt met veel invloed op de omzetcijfers.

Lagere Chinese groei

Alleen koelt de Chinese economie af. De groei van het Chinese bruto binnenlands product daalt jaar na jaar en er was, zo waarschuwde ook Cook, in de tweede helft van 2018 zelfs sprake van de op een na laagste groei in de afgelopen 25 jaar. Een economisch klimaat dat verder wordt verstoord door de spanningen tussen de VS en China op het gebied van handel, aldus de Apple-ceo.

Het gevolg: dalende verkoopcijfers van de iPhone. Dat apparaat en bijbehorende diensten zijn goed voor grofweg tweederde van de totale omzet en daarmee een levensader van het Amerikaanse bedrijf.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Apple maakt smak op Wall Street, ook toeleveranciers leveren in

'Markt is volwassen' 

Maar naast deze macro-economische ontwikkelingen kampt Apple met een groter en meer structureel probleem. De markt is volwassen geraakt, zegt analist Carolina Milanesi die de smartphone-industrie al vijftien jaar volgt voor onder meer Gartner, Kantar en tegenwoordig Creative Strategies.

"Consumenten zitten zeker niet langer in de cycli als in de afgelopen jaren", zegt Milanesi, doelend op de regelmatige aanschaf van een nieuwe iPhone. "Tech is volwassen en velen denken dat ze hebben wat ze nodig hebben." 

Die zogeheten 'upgradevermoeidheid' is tweeledig. Aan de ene kant levert een nieuwe iPhone steeds minder nieuwe functionaliteiten die potentiële kopers per se willen hebben - en aan de andere kant worden de huidige toestellen langer van updates van besturingssysteem iOS voorzien.

Er heerst een gebrek aan enthousiasme - iets waar ook andere smartphonefabrikanten last van hebben, zegt de analist vanuit de Verenigde Staten tegen RTL Z. "Hoewel telefoons nog steeds ongelooflijk belangrijk zijn voor mensen, denk ik dat een deel van de opwinding van een paar jaar geleden is verdwenen. Dit is een probleem voor de gehele industrie."

De stelling dat Apple over de gehele linie worstelt met innovatie, weerlegt ze. "Ik ben er niet zeker van dat je dat kunt zeggen nadat ze de iPhone X op de markt hebben gebracht [in november 2017 -red.]. Het gaat er meer om dat er afgelopen jaar niet veel meer aan die hardware is toegevoegd. Maar dat Apple nog geen display-vingerafdrukscanner of multicamera-ontwerp aan de iPhone heeft toegevoegd is in mijn ogen meer een keuze dan onvermogen."

Einde van een tijdperk

Het verleidde de goed ingevoerde Amerikaanse techjournalist Kara Swisher desondanks tot de uitspraak dat het einde van het tijdperk Apple in zicht is gekomen. "De laatste grote innovatie-explosie - de proliferatie van de smartphone - is duidelijk voorbij", schrijft zij in een alarmerend opiniestuk in The New York Times. 

Volgens Swisher is dat een probleem voor alle techbedrijven. "Er is geen grote trend waar zij zich op dit moment aan vast kunnen houden en die iedereen vooruit zal helpen. De laatste coole set bedrijven - Uber, Airbnb, Pinterest en, ja, Tinder - zijn vele jaren geleden opgericht en ik kan geen andere groep bedenken die zo veelbelovend is."

Andere bestedingen

In combinatie met de steeds hogere aanschafprijzen voor nieuwe iPhones zorgt dat in het geval van Apple dus inmiddels voor andere bestedingspatronen, blijkt wel uit de omzetwaarschuwing van Cook.

Milanesi: "Sommige klanten van Apple geven hun besteedbaar inkomen uit aan andere apparaten. Anderen zien de hogere kosten van de telefoons als een investering van meerdere jaren en houden hun huidige toestel langer vast."