Beeld © Getty Images
Beeld © Getty Images
RTLZ

Zo kom je zo ver mogelijk met je elektrische auto op één volle accu

11 januari 2019 16:29

De actieradius van elektrische auto's pakt in de praktijk eigenlijk altijd minder groot uit dan reclames beweren. Daar zijn allerlei oorzaken voor, die je als bestuurder kunt minimaliseren. Vijf tips om zoveel mogelijk kilometers op één volle accu te rijden.

Het aantal kilometers dat je op een volle batterij kunt rijden wordt vaak hoger voorgesteld dan de werkelijke praktijk, bleek al eerder uit tests van de ANWB. Daar zitten grote uitschieters bij: zo merkte Alexander Backers dat zijn gloednieuwe Jaguar I-Pace niet 470 kilometer, maar 250 kilometer rijdt na een laadbeurt.

Soms komt daar een correctie uit: onlangs kwam autofabrikant Kia terug op het bereik van de e-Niro, want die blijkt gemiddeld dertig kilometer minder ver te komen dan beloofd.

Niet constant

De actieradius is overigens niet constant. Omstandigheden als het weer, rijstijl en accukwaliteit en -leeftijd hebben er invloed op, eigenlijk net zoals bij benzine- en dieselauto's.

En net zoals bij auto's die rijden op fossiele brandstoffen, kun je 'zuinig' rijden met een elektrisch exemplaar. Autojournalist Rutger Middendorp en leasemaatschapij Athlon geven tips om zo ver mogelijk te komen op één volle batterij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Peperdure elektrische Jaguar valt tegen: auto haalt beloofde bereik niet

1. Let op het model

Je kunt bij de aanschaf van een elektrische auto letten op het model. Een meer gestroomlijnde elektrische auto verbruikt minder energie dan een rechthoekig model. Een kleinere auto zou ook langer mee moeten gaan - hoewel het nadeel daaraan is dat er ook een kleinere accu in past. Een gestroomlijnde, kleine auto met een grote accu is het beste.

2. Gebruik cruisecontrol

Volgens Middendorp is rijden op cruisecontrol de belangrijkste tip. Met een constante snelheid verbruik je namelijk minder en je snelheid constant houden met je voet is lastig. Gebruik dus vaker cruisecontrol, ook in gebieden waar een lagere maximumsnelheid geldt.

3. Niet te hard rijden

In plaats van 130 kilometer per uur kun je ook 100 of zelfs 90 kilometer per uur rijden. Het kost je misschien een kwartiertje extra, maar je batterij gaat wel langer mee. "Als je lange stukken rijdt, kan het zo zijn dat je met een lagere snelheid toch eerder op je bestemming bent", zegt Middendorp. "Als je moet stoppen om te laden kost dat namelijk ook tijd."

4. Sta zo min mogelijk stil

Plan vooruit en vermijd files. Spitsrijden kan een 'radiuskiller' zijn: door het vele stoppen en starten gebruikt de elektromotor iedere keer veel kracht.

Kijk ook goed vooruit. Rem niet ineens hard, maar laat de auto uitrollen. Veel elektrische auto's hebben namelijk een regeneratiesysteem, dat de kracht die ontstaat als een auto afremt opvangt en terugvloeit naar de accu. Hoe langer en rustiger je afremt, hoe effectiever de accu geladen wordt. Middendorp: "Zo rij je er vanzelf kilometers bij."

5. Haal ongebruikte spullen uit je auto

Gebruik je auto niet als opslagplek, maar haal spullen die je niet nodig hebt eruit. Elk kratje, ongebruikt kinderstoeltje of ander ongebruikt materiaal betekent weer extra gewicht en iedere gram betekent meer verbruik.

6. Verwarm je accu...

Benzine- en dieselauto's worden vanzelf warm, vanwege de motor. Elektrische auto's hebben dat niet. Als je de accu op een temperatuur tussen de 15 en 25 graden te houdt, werkt deze het beste.

7. ... maar blijf zelf in de kou zitten

Gebruik zo min mogelijk elektrische gadgets in de auto. Dus: geen autoradio, geen verwarming. Kun je de kou echt niet trotseren, probeer dan of je het alleen met stoelverwarming redt. Dat scheelt toch ten opzichte van het verwarmen van de hele auto.

Je kunt je auto ook voorverwarmen (of koelen, in de zomer) als de auto aan de laadpaal staat. Je gebruikt dan de netstroom in plaats van je accu.

8. Rij achter iemand aan

Uiteraard op gepaste afstand. Zo doen wielrenners en Formule 1-coureurs het ook: in iemands slipstream heb je minder last van luchtweerstand.

Bonustip

Nog eentje dan. Als je een elektrische auto aan gaat schaffen en je wilt weten hoever je ermee kan komen: kijk dan ook even op internet naar de uitslagen van de Amerikaanse test (EPA). Die is een stuk betrouwbaarder dan de Europese.