Uitgever spant rechtszaak aan tegen Netflix om Bandersnatch
Choose your own adventure

Uitgever spant rechtszaak aan tegen Netflix om Bandersnatch

13-01-2019 11:00 Laatste update: 11:03

De uitgever van de ‘Choose your own adventure’-boeken heeft een rechtszaak aangespannen tegen Netflix.

Volgens Chooseco maakt de recent op Netflix uitgebrachte film ‘Black Mirror: Bandersnatch’ inbreuk op het merkrecht van de Amerikaanse uitgever. Ook zou de gewelddadige en schokkende inhoud van de film slecht zijn voor het imago van Choose your own adventure. Daarom wil de uitgever een schadevergoeding van zeker 25 miljoen dollar, meldt Variety.

De Netflix-film Bandersnatch vertelt het verhaal van de Engelse tiener Stefan die in 1984 een game ontwikkelt op basis van het science-fiction boek Choose Your Adventure, waarbij de gamer of lezer telkens verschillende keuzes heeft. Datzelfde geldt voor de Netflix-film waarbij de kijkers keuzes kunnen maken over het verloop van de film.

De film kent vijf mogelijke eindes, maar gedurende de film kunnen de kijkers ook om de paar minuten keuzes maken – te beginnen met welke cornflakes de hoofdrolspeler voor zijn ontbijt neemt.

Licentie-afspraken

Netflix zou de afgelopen jaren hebben geprobeerd om licentie-afspraken te maken met Chooseco, maar tot een daadwerkelijke deal is het nooit gekomen. Recent zou 20th Century Fox wel een optie hebben genomen op de rechten om interactieve films te maken die zijn gebaseerd op de ‘Choose your own adventure’-boeken die met name in de jaren tachtig en negentig razend populair waren.

De auteur van de ‘Choose your own adventure’-boeken, R.A. Montgomery, is in 2014 overleden. Zijn weduwe stelt nu dat Bandersnatch “tot flinke schade kan leiden”. Zij vreest onder meer dat het moeilijker zal worden om licentiedeals af te sluiten en dat de boekverkopen zullen instorten.

Of de boekverkopen werkelijk te lijden zullen hebben onder de Black Mirror-film lijkt de vraag. Met hetzelfde gemak kun je beweren dat een nieuwe generatie dankzij Bandersnatch juist kennismaakt met de boekenserie. Er zijn in totaal 265 miljoen exemplaren verkocht van de ‘Choose your own adventure’-boeken.