© TechCrunch

Twitter test strakkere tijdlijn in nieuwe app
Geen likes meer

Twitter test strakkere tijdlijn in nieuwe app

14-01-2019 11:07 Laatste update: 11:08

Twitter gaat nieuwe functies voortaan testen in een losse bèta-app. Die app biedt een strakkere tijdlijn met gekleurde tweets en zonder likes.

Dat zegt Twitter-producthoofd Sara Haider in gesprek met de site Techcrunch. Met de bèta-app wil Twitter beter ontdekken welke veranderingen en toevoegingen gewenst en waardevol zijn voor het platform. De bèta-app komt in eerste instantie alleen beschikbaar voor een besloten groep, die ook wordt ondervraagd over de nieuwe functies.

Gekleurde berichten zijn één van de nieuwe functies die tijdens de eerste testperiode worden geprobeerd. Tweets en de reacties daaronder krijgen dan allemaal specifieke kleuren: berichten van de degene die de tweet plaatste zijn bijvoorbeeld blauw, reacties van mensen die je zelf ook volgt op Twitter zijn groen en berichten van vreemden zijn wit. Zo moet sneller duidelijk zijn welke reacties of gesprekken onder tweets voor de gebruiker belangrijk zijn. In de bèta-app zijn de kleuren volgens Haider nog bewust erg scherp, uiteindelijk wil Twitter een dergelijke functie met zachtere kleuren gaan aanbieden.

Likes verstopt

Twitter gaat het daarnaast makkelijker en aantrekkelijker maken om reacties onder populaire tweets te lezen. Zo worden gesprekken waarin de plaatser van het bericht zich mengt bijvoorbeeld bovenaan geplaatst. Ook wil Twitter reacties algoritmisch gaan sorteren. Dat gebeurt nu al met de tijdlijn van gebruikers: bovenaan staan tweets waarvan Twitter denkt dat die het meest interessant zijn.

Bovendien verdwijnen de icoontjes voor likes en retweets in reacties onder tweets. Ze zijn er nog wel, maar komen pas tevoorschijn wanneer er op een reactie wordt gedrukt. Op die manier wil Twitter gesprekken meer op de inhoud richten, in plaats van dat het een populariteitswedstrijd is.

Twitter heeft eerder al overwogen om totaal te stoppen met het like-hartje. Twitter wil het daarnaast makkelijker maken voor mensen om Twitter alleen rondom bepaalde evenementen te gebruiken, bijvoorbeeld bij het volgen van live sportwedstrijden of tv-programma's. 

Kijk ook: de Google Assistent is echt nu overal