Beeld © ANP
Beeld © ANP
Nieuws

Netflix blijft scoren: 8,8 miljoen nieuwe abonnees

17 januari 2019 23:00

Netflix heeft 2018 goed afgesloten. De streamingdienst kreeg er in het laatste kwartaal 8,8 miljoen klanten bij, waardoor er wereldwijd 139,2 miljoen betalende Netflix-abonnees zijn. Zowel de winst als de omzet stegen in diezelfde periode. Toch zijn analisten niet tevreden, zij hadden betere resultaten verwacht. De koers daalde dan ook in de nabeurshandel.

De aanwas van nieuwe klanten komt ook het afgelopen kwartaal vooral van buiten de thuismarkt. In de VS kwamen er 1,5 miljoen nieuwe klanten bij om op 58,5 miljoen abonnees uit te komen.

Internationaal groeide het aantal abonnees met 7,3 miljoen tot 80,8 miljoen.

Analisten rekenden op meer

Daarmee verslaat Netflix zijn eigen verwachtingen qua nieuwe klanten, maar niet die van analisten. Het rekende voor deze periode op bijna 8 miljoen nieuwe abonnees, terwijl analisten rekenden op 9,2 miljoen nieuwe betalende abonnees.

De omzet steeg in de laatste drie maanden van 2018 met 27,4 procent tot 4,2 miljard dollar, wat redelijk in lijn is met waar het management op rekende. Maar analisten hadden iets hogere verwachtingen. De nettowinst daalde naar 134 miljoen dollar.

Voor het eerste kwartaal van 2019 rekent Netflix op een winstdaling. Al met al zijn beleggers ontevreden over de cijfers. In de nabeurshandel daalde de koers van Netflix met bijna 4 procent.

Van verhuurbedrijf tot Faang

Netflix begon ruim twintig jaar geleden als een verhuurbedrijf van DVD’s, die met de post werden verstuurd. Maar inmiddels is Netflix uitgegroeid tot één van de iconen van de Amerikaanse techsector.

De N van Netflix staat immers voor de 'N' in het acroniem 'Faang', waardoor Netflix past in het rijtje Facebook, Amazon, Apple en Alphabet (het moederbedrijf van Google).

Netflix is in een concurrentiestrijd verwikkeld met grote spelers als Amazon, Disney en Apple. Daar komt volgend jaar nog de concurrentie bij van Comcast, onderdeel van het grote Amerikaanse concern NBCUniversal.

Netflix Originals

Het succes van Netflix verklaart het bedrijf zelf door veel in hun eigen exclusieve producties te pompen. Dat waarderen de klanten, aldus Netflix.

De hoeveelheid geld die Netflix er tegenaan gooit, is dan ook wel behoorlijk. Eerder dit jaar zei de directie van het bedrijf nog maar eens dat het in 2018 8 miljard dollar zou steken in eigen nieuwe content. Het aantal Netflix Original-titels moest uitkomen op 700.

The Economist schatte de investeringen hoger in en noemde al bedragen tussen de 12 en 13 miljard dollar.

Prijsverhoging

Maar om die kosten te kunnen betalen, gaf Netflix eerder deze week aan de prijzen voor een abonnement in de VS en een aantal landen in onder meer het Caraïbisch gebied te verhogen. De prijzen stijgen tussen de 13 en 18 procent.

De verhoging van de prijzen stuwde dinsdag de beurskoers. Eerdere prijsverhogingen van Netflix maakten voor kijkers niet zo veel uit en leidden er niet toe dat abonnees op grote schaal opzegden. Ze zijn blijkbaar erg aan Netflix gehecht, of ze hebben geen idee hoeveel ze betalen.

De trouw van abonnees zorgt er mogelijk voor dat Netflix in de toekomst de prijzen verder zal verhogen, schrijft CBS News contributor en Wired editor-in-chief Nick Thompson. 

Beurswaarde: 150 miljard

Op de beurs is Netflix ruim 150 miljard dollar waard. Dat is minder dan de andere FAANG-ondernemingen. Maar dat de koers van Netflix steeg vorig jaar met bijna 40 procent en dat is meer dan Facebook, Amazon, Apple en Alphabet.

Ook in het nieuwe jaar hebben aandeelhouders plezier beleefd aan hun belegging. De koers steeg dit jaar al met ruim 30 procent. In vergelijking met 24 december groeide de koers zelfs al met de helft. Toch staat de koers nog 16 procent onder de top van medio juli vorig jaar.

Volgens SteelHouse, een softwarebedrijf voor marketeers, kan Netflix verder groeien door strenger te zijn op het delen van accounts. Dat is in feite ook een prijsverhoging. Volgens Steelhouse-ceo Mark Douglas sluiten rivalen als Hulu abonnees die hun account delen gewoon af.